De første av Mestas 60 ID. Buzz Cargo ruller nå ut på veiene i Norge.
De første av Mestas 60 ID. Buzz Cargo ruller nå ut på veiene i Norge.

Mesta har kjøpt 60 VW ID.Buzz

Mesta har gått til innkjøp av 60 varebiler av VW ID.Buzz.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag ruller de første Mesta-ID.Buzzene ut på veien, og i løpet av den neste tiden blir stadig flere elektriske varebiler gjort klare for Mesta. Totalt 60 elektriske av denne typen skal i løpet av våren ut over hele Norge der Mesta har oppdrag.

– Vi har som mål å tenke bærekraft i alt vi gjør. Et av våre viktigste fokusområder er å redusere utslippene våre, og det er vi i full gang med når vi gjør dette store kjøpet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren, i en melding fra selskapet.

Varebilene står for 20 prosent av utslippene i Mesta. I dag har Mesta om lag 1.000 varebiler i sin bilpark.

– Ikke alle av dem kan erstattes av elektriske utgaver nå, men andelen elektrisk i Mesta øker raskt, skriver selskapet.

– Vi skal skifte ut store deler av varebilparken og så langt det er mulig skal det kjøpes inn elektriske varebiler, sier maskinsjef i Mesta, Tore Ødegård. Han mener at dagens elektriske varebiler i mange sammenhenger er fullgode erstattere av fossilbiler.

Ifølge Volkswagen er Mesta den aktøren i Norge som har bestilt flest utgaver av denne modellen. Bilene har et batteri på 77 kWt som har 418 km oppgitt rekkevidde fra produsent (WLTP).

Powered by Labrador CMS