Advokat Harald Alfsen er sertifisert mekler og advokat i Stiegler Advokatfirma AS.
Foto: Veronika Stuksrud
Innlegg: Belastningen ved tvister
Tvister sliter på organisasjonen og de ansatte. Det er mye å hente på å avslutte tvister så tidlig som mulig.
Artikkelforfatteren
Harald
Alfsen er sertifisert mekler og advokat i Stiegler
Advokatfirma.
Advokater opplever mange slags parter i en tvist. Noen er veldig tvisteorientert. Og får nærmest energi av å stå i en tvist. Mens andre er konfliktsky, og kan ikke tenke seg et verre sted å være. Motpolene kommer gjerne til syne i rettsalen. Der noen blomstrer, mens andre trenger terapi både før og etter et besøk i vitneboksen.
Så
har vi de midt i mellom. Som samvittighetsfullt bruker tid på å rekapitulere
både anbuds- og kontraktsperioden noen år tilbake, og fore advokatene med
informasjon. Som advokatene trenger, muligens vil trenge, og
overskuddsinformasjon vi aldri vil trenge. De stiller opp både som parter og
vitner hvis de må.
Men
hva gjør det med organisasjonene på begge sider? Min erfaring er at veldig
mange kunne tenke seg å bruke tiden mer konstruktivt. Dette underbygges av en
nylig masteroppgave. Advokat og sertifisert mekler Anett Aarrestad Ravndal har
nylig avlagt MBA-mastergrad med følgende lesverdig oppgave: Utenrettslig
mekling i store tvister innen landbasert bygge- og anleggsvirksomhet.
Regler
om tvister i Norge følger Lov om mekling og rettergang i sivile tvister.
Loven har bevisst mekling i navnet. Fordi det er ønskelig å løse saker på
lavest mulig nivå. Først ved et kapittel om utenrettslig mekling (som Ravndal
har fokusert på). Dette må partene ta initiativ til selv, hvis det ikke
allerede er kontraktsfestet mellom partene. Dernest et kapittel om
rettsmekling. Som etter siste lovendring i utgangspunktet er obligatorisk.
Dette foregår etter søksmål, men før hovedforhandling.
Ravndal
har intervjuet et knippe informanter om hva de mener er viktig med utenrettslig
mekling. Vi kan kjenne igjen grunner som at partene har kontroll på saken, dens
avslutning og økonomi. Videre bevaring av kundeforhold, økt forståelse for
sakens sterke og svake sider, læring eller forberedelser til eventuell
rettssak.
I
tillegg fremhevet informantene også fordeler som lavere turnover i
prosjektene ved lavere tvistenivå. Og at det er psykologisk viktig å
lande sakene. Dette er interessant. Selv om mange tåler å stå i en tvist,
er det ikke fornuftig bruk av tid. Det sliter på organisasjonen og de ansatte.
Det er mye å hente på å avslutte tvister så tidlig som mulig. Og da er
utenrettslig mekling et godt alternativ.
En
meget sjelden gang må en tvist gjennom rettssystemet. Særlig hvis det er et
juridisk uavklart spørsmål. Men de fleste sakene dreier seg om tvist om faktum.
Der er det aldri noen som vinner eller taper 100 prosent.
I en utenrettslig mekling
får partene bedre forståelse for hverandres ståsted. Og ser at de er best tjent
med å finne mellomløsninger, som kan lande tvisten. Gode meklere klarer å lede
meklingsprosessen slik at begge parter er passe fornøyd med resultatet. Men
begge er fornøyd med at tvisten er landet, at de kan se fremover, og at de kan
bruke ressursene på nye prosjekter.
Sertifiserte mekler finner man hos Norsk
Meklingssenter.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.