Nina Mosdal i K2 Kompetanse (fra venstre), hovedtillitsvalgt Sverre Holmen og kompetanseleder Benedicte Paulsen i Maxbo gleder seg over muligheten de ansatte får til å ta fagbrev. Foto: Torkel Vik / Maxbo
Nina Mosdal i K2 Kompetanse (fra venstre), hovedtillitsvalgt Sverre Holmen og kompetanseleder Benedicte Paulsen i Maxbo gleder seg over muligheten de ansatte får til å ta fagbrev. Foto: Torkel Vik / Maxbo

Maxbo tilbyr fagbrev til 40 ansatte

Maxbo åpner opp for 40 ansatte som får ta fagbrev i salgsfaget.

Det skriver Maxbo i en pressemelding mandag.

Ifølge pressemeldingen har over 70 ansatte allerede søkt på de 40 undervisningsplassene.

Undervisningen i fagbrev i salgsfaget skal gjennomføres digitalt, med en kombinasjon av felles møter og moduler som kan tas når det passer den enkelte. Kompetanseleverandøren K2 Kompetanse skal tilrettelegge og gjennomføre undervisningen, skriver Maxbo.

– De som får denne muligheten, er de som viser at de er motivert på å utvikle seg, samtidig som de er forberedt på å investere tid og egeninnsats i studiene. Flere interesserte søkere har gått gjennom livet uten formalkompetanse, og har tatt kontakt med oss om programmet, sier Benedicte H. Poulsen, leder for kompetanseutvikling i Maxbo.

Tiltaket støttes av regjeringens bransjeprogram for å øke kompetansen til blant annet ufaglærte i varehandelen. Det er Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse som forvalter midlene i bransjeprogrammet, i samarbeid med partene i arbeidslivet.

– Det er økte krav til kompetanse innen digitalisering og bærekraft og konkurransen krever mer kompetanse innen salg og markedsføring. Vi ønsker å bidra til et løft innen varehandel, og hjelpe til slik at flere får fagbrev. Det vil styrke dem ytterligere i sin egen jobb og også gjøre dem mer attraktive på arbeidsmarkedet, sier avdelingsleder Margrethe Svensrud i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Søknadsprosessen for de 40 undervisningsplassene vil, ifølge pressemeldingen, avsluttes før jul.

– Vi må selvsagt sikre at fordelingen mellom de forskjellige varehusene blir relativt jevn, men viljen og motivasjonen til egenutvikling blir likevel avgjørende for hvem får denne muligheten til et fagbrev innen salgsfaget, sier Benedicte H. Poulsen.