Bompengedriften må forenkles
Vi har flere ganger tatt opp kostnadene ved driften av bompengeselskap. Det er noe galt fatt når det avdekkes at nær 20 prosent av bompengeinntektene går til å kreve inn de samme inntektene. I følge Tidens Krav kan AutoPass bli innført på Atlanterhavstunnelen fordi dagens system er for kostbart når hver femte krone går til innkreving. Vi forstår ikke at det i 2011 ikke skal være mulig å lage et system slik at den autopassbrikken man har montert i bilen, kan få med seg de bompengestasjoner som finnes rundt om i landet.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Ved å ha en stor felles innkrevingssentral, må det være mulig å fordele pengene til de ulike bompengeselskapene i forhold til registrert trafikk. Dette kan spare hundrevis av millioner – ja, over tid kan det spares milliardbeløp som heller kan gå til nedbetaling av lån og til ny veibygging. Nå er det på tide at Vegdirektøren og politikerne tar et grep. Vi vet at Vegdirektoratet flere ganger har stilt seg kritisk til måten mange bompengeselskap drives på.
Når det gjelder Atlanterhavstunnelen, kan en eventuel overgang til AutoPass i tilfelle ligge mer enn to år fram i tid. Det skyldes bl.a. at bompengeselskapet har inngått en treårig avtale med Bro- og Tunnelselskapet om dagens manuelle system som er det samme som benyttes av Fastlandsfinans AS på Krifast.
Bare det at man i samme område ikke makter å samordne de kort som gjelder i dag, virker på oss meningsløst.