Minigraveren YC12 fra kinesiske Yuchai er på plass i Norge.

Minigraveren YC12 fra kinesiske Yuchai er på plass i Norge.

Foto: WeeGruppen.

Lanserer mini proffgraver fra Yuchai

Utstyrsleverandøren Wee.no lanserer nå Yuchai YC12 på det norske markedet. Dette er den minste gravemaskinen kinesiske Yuchai noen gang har bygget, og er en maskin utviklet for proffmarkedet.

Det skriver WeeGruppen i en pressemelding.

Kinesiske Guangxi Yuchai Heavy Industry har bygget gravere siden slutten av 1980-tallet, og var ifølge WeeGruppen den første kinesiske produsenten som inntok det europeiske gravemaskinmarkedet. Wee.no har hatt det norske agenturet siden høsten 2018.

Minste i selskapets historie

– Nå lanseres Yuchais siste nyhet, YC12, i Norge. Med sine 1.000 kilo er dette den minste maskinen i selskapets historie, forteller maskinansvarlig hos Wee.no, Jan Sigurd Bakken.

– Siden starten har Guangxi Yuchai vært opptatt av å levere store maskiner til proff- og utleiemarkedet globalt, med et fokus fra 3,5 tonn og oppover. Etter en rekke oppfordringer, blant annet fra oss her i nord, har de omsider valgt også å satse på mini-gravere, fortsetter Bakken.

Ifølge WeeGruppen er utviklingen av YC12 blitt gjort med utgangspunkt i de større maskinene.

– Derfor er YC12 betydelig kraftigere i konstruksjonen og har komponenter som de minste privatmarked-maskinene ikke kan skilte med, sier Bakken.

Maskinansvarlig hos Wee.no, Jan Sigurd Bakken.

Maskinansvarlig hos Wee.no, Jan Sigurd Bakken.

Foto: WeeGruppen.

Joysticks

WeeGruppen skriver i meldingen at YC12 er utstyrt med joysticks. Ifølge den norske leverandøren har graveren et stabilt understell, og en maksimal gravekraft til skuffe på 8,38 kN.

YC12 er utstyrt med en Koop KD192F en-sylindret Euro 5-motor som yter 7,6 kW ved 3000 rpm, opplyser WeeGruppen.

– Markedet trenger en utfordrer

Yuchai YC12 leveres med vanlig kombihydraulikk, og har hurtigkobling størrelse S30. Maskinen er under sertifiseringsgrensen, men kan sertifiseres etter behov, skriver WeeGruppen i meldingen.

– Det norske proffmarkedet trenger en liten utfordrer i denne størrelsesklassen. Målet vårt er å tilby et produkt som er priset ikke bare for å lokke de profesjonelle aktørene, men også å friste mange av privatbrukerne opp et kvalitetsnivå,  sier Bakken.