Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
Foto: Knut Opeide
Vegvesenet og Jernbaneverket satser på leverandør-evaluering - etablerer erfaringsdatabaser
Statens vegvesen og Jernbaneverket systematiserer erfaringer med konsulenter og entreprenører, og etablerer i løpet av 2016 erfaringsdatabaser.
Først ut er Jernbaneverket, som tok i bruk sin leverandørevalueringsdatabase 1. juni 2016.
Hensikten er å få et godt verktøy for å motivere til god HMS, god kvalitet, konstruktiv problemløsing og godt samarbeidet mellom byggherrer, konsulenter og entreprenører.
De to byggherremiljøene vil utveksle erfaringer, og ta opp felles erfaringer i dialogen med sine kontraktsparter. Erfaringene skal først og fremst brukes til forbedring, enten det er HMS, kvalitet eller samarbeid generelt. Men byggherrene legger ikke skjul på at det også kan føre til at tilbydere som ikke leverer risikerer i komme dårligere ut i neste konkurranse.
De to byggherrene har ambisjoner om å bygge opp et tilnærmet likt oppsett og system. Begge tar utgangspunkt i en mal utviklet av Difi og begge vektlegger dokumentasjon og åpenhet. Det enkelte firma skal selvsagt kjenne evalueringene som ligger i systemet og alle vil få anledning til å kommentere på egne evalueringer.
- Dette er et vanskelig arbeid, og det vil alltid inneholde en viss grad av subjektive vurderinger. Det er viktig at både positive og negative erfaringer kan dokumenteres, sier Bettina Sandvin, avdelingsdirektør med ansvar for byggherre i Statens vegvesen i en melding.
- Til tross for utfordringer er det et viktig arbeid. Vi er overbevist om at dette vil bidra til å motivere til videre utvikling av kompetanse og kvalitet i leveranser, legger hun til.