Foto: Lars Bech / Metroselskabet

Italiensk entreprenør krever fem milliarder ekstra og rett til forsinkelser

Italienskeide CMT, som bygger Metro-Cityringen under København, har fremmet krav om 520 millioner euro ekstra, omtrent 4,9 milliarder norske kroner, samt retten til å levere senere enn avtalt.

Det skriver det danske fagtidsskriftet Ingeniøren i en artikkel denne uken.

Arbeidsfellesskapet CMT (Copenhagen Metro Team) vant kontrakten for bygging av Cityringen under København i 2011 kontrakt for bygging av den nye t-baneringen for 18,1 milliarder danske kroner. Prisen ble i 2010 hevet til 21,3 milliarder, og den samlede prisen for prosjektet lyder nå på 23,7 milliarder danske kroner. Dette utgjør i dag rundt 29,8 milliarder norske kroner.

CMT bestod opprinnelig av de tre italienske selskapene Salini Costruttori, Maire Tecnimont og Società Esecuzione Lavori Idraulici, men Salini eier i dag 99,9 prosent av aksjene i CMT.

Måtte forsterke

Den siste oppjusteringen av prisen for Cityringen kommer etter at den offentlig eide byggherren Metroselskabet krevde forsterkede yttervegger på 22 sjakter som går ned til den i alt 29 kilometer lange t-banetunnelen.

I tillegg til ekstra kostnad krever nå italienerne retten til å bli forsinket, men byggherre fremholder at det ikke skal være noen fare for dette, og at man er på skjema frem mot ferdigstillelse i mai 2019.

Konkurrert i Norge

– Kravet om tidsfristforlengelse skal ikke ses som et uttrykk for at entreprenøren er forsinket, men sannsynligvis som entreprenørens ønske om å begrense riksikoen for dagbøter, heter det i en uttalelse fra det danske samferdselsdepartementet.

Entreprenør Salini har konkurrert på både ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal og den første tunnelkontrakten på Follobanen, men har så langt ikke nådd opp i konkurransen.