Disse ti kjemper om det første Nye Veier-prosjektet

Fire norske, to spanske, to italienske, en tysk og en tyrkisk entreprenør ønsker å være med i konkurransen om å bygge det første Nye Veier-prosjektet ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal.

«Vi er svært fornøyd med den store interessen som er knyttet til den første totalentreprisekonkurransen til Nye Veier. Som det fremgår av vedlagte protokoll, har 10 selskaper søkt om å bli kvalifisert til konkurransen om å bygge E18 Tvedestrand-Arendal. Av de 10 selskapene er det 4 norske aktører. Vi har registrert stor aktivitet i markedet i løpet av de siste ukene, noe som selvsagt er svært gledelig», skriver Nye Veier på sin hjemmeside.

Her er listen over de selskapene som har meldt sin interesse:

  • Acciona Infrastructures, Spania
  • AF Gruppen
  • Dogus Insaat ve Tic, Tyrkia
  • Hæhre entreprenør
  • Hochtief Infra, Tyskland
  • Isolux Corsan Group, Spania
  • Itinera, Italia
  • NCC Construction
  • Salini Impreglio, Italia
  • Skanska Norge

– Skjuler det seg noen arbeidsfellesskap bak selskapene?

– Det kan vi ikke si noe om nå. Interessentene registrerer seg selv. Nå må vi gå inn å se på hvilke sammenstillinger som skjuler seg bak, svarer direktør for kontrakt og anskaffelser Bjørn Børseth i Nye Veier til Byggeindustrien.

– Hva blir veien videre nå?

– Nå blir det en evaluering. Når vi er ferdig med den skal vi ha valgt ut tre, fire som vi sender et intensjonsbrev til. Denne prosessene skal være ferdig 18. mai, og da vil disse få hele konkurransegrunnlaget som de kan begynne å regne på. Tilbudsfristen blir 14. september, og vi håper å inngå kontrakten november/desember. Da blir det byggestart våren 2017, svarer han.

Totalrammen på det prosjektet ligger på 5,6 milliarder kroner. Da er alt av moms, grunnerverv og andre kostnader tatt med i regnestykket.

Men Børset har tidligere uttalt til Byggeindustrien at selve totalentreprisen på E18 Arendal-Tvedestrand vil derfor ligge godt under denne summen.

Prosjektet omfatter bygging av ny firefelts veg på strekningen Tvedestrand – Harebakken ved avkjøringen til Arendal, i hovedsak i ny trasé. Vegen bygges med 20 meter bredde fra Tvedestrand fram til nytt kryss ved Longum. På strekningen mellom Longum og Harebakken blir vegbredden 23 meter, på grunn av større trafikkmengde.

Bygging av fire tunneler med lengder fra 200 til 600 meter inngår også i prosjektet, sammen med bygging av seks større bruer.