Guro Ranes. Foto Henriette Erken Busterud
Innlegg: Vi har et gutta-problem i trafikken
De har lite kjøreerfaring, kjører eldre biler og tar stor risiko med høy fart. Unge menn er kraftig overrepresentert i dødsulykker i trafikken.
Innlegg av:
Guro
Ranes, avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet, Statens vegvesen
Den gode, nedadgående trenden i antall drepte og hardt
skadde unge i alderen 16-24 år har flatet ut. I stedet ser vi nå tegn til økt
risiko, særlig blant unge menn under 20 år.
Vi i Statens vegvesen har akkurat offentliggjort rapporten
«Temaanalyse av alvorlige trafikkulykker med unge». I rapporten har våre
ulykkesanalytikere gjennomgått funn fra dødsulykker i perioden fra 2013 til
2023 og politirapporterte personskadeulykker så langt tilbake som fra 1983.
En dødelig miks
Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er
spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd: De kjører for
fort, ikke sjelden i ekstreme hastigheter, gjør farlige forbikjøringer og har
kort avstand til bilen foran. At farten var godt over fartsgrensen var en
medvirkende ulykkesårsak i 36 prosent av ulykkene med unge bilførere, fem
ganger hyppigere enn i dødsulykkene med eldre førere. Hvis dette er kombinert
med ruspåvirkning og manglende bruk av bilbelte, så blir det dessverre en
dødelig miks.
I ulykkesanalysene finner vi eksempler på hastigheter på 140
km/t i en 80-sone og 112 km/t i en 50-sone. Samtidig har de unge lite
kjøreerfaring, de kjører eldre biler, gjerne på kvelds- og nattestid, og de har
ofte flere unge passasjerer i bilen. Og ikke minst: Nesten alle unge bil- og
MC-førere som forårsaker dødsulykker i trafikken, er menn. Unge menn utløser
dødsulykker 10 ganger oftere enn unge kvinner.
Svakere impulskontroll
Hvorfor spiller kjønn en så stor rolle i dette? Det vet vi
en god del om. Gutter har senere utvikling av enkelte hjernefunksjoner og
svakere impulskontroll og risikovurdering. De lar seg lettere påvirke av
gruppepress, og er mer tilbøyelige til å ta ukloke valg. Tradisjonelle
kjønnsroller kan også påvirke gutter til å ville vise styrke, fryktløshet og
kontroll.
Dette må vi gjøre noe med. En 18 år gammel gutt vil alltid
være en 18 år gammel gutt, og vi må hjelpe gutta til å bli bedre og mer
trafikksikre sjåfører. Det gjelder oss i Statens vegvesen og andre instanser
som arbeider med trafikksikkerhet. Det gjør vi blant annet gjennom den
nye Tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, med forslag til 177 konkrete
trafikksikkerhetstiltak, som er på høring frem til 31. desember. Planen
inneholder en rekke tiltak rettet mot ungdom og unge førere. I det videre
arbeidet håper vi særlig å få drahjelp fra skoleverket, både på ungdomstrinnet
og i videregående skole.
Gutta må selv ta ansvar
Foreldre og foresatte har også en viktig rolle i opplæringen
av nye bil- og MC-førere, både som oppdragere og som gode forbilder. De har
også påvirkning på hva slags kjøretøy de unge kjører. La dem gjerne kjøre
familiens nyeste og sikreste bil, særlig dersom den kan settes opp med
egenskaper som redusert akselerasjon, fartssperre, etc.
Men først og fremst er det de unge gutta som selv har
nøkkelen til å løse problemet. De må ta ansvar, roe seg ned, følge
trafikkreglene og ta hensyn. De må forstå at de ikke har de beste evnene til å
ta de tryggeste valgene, verken for seg selv eller andre i trafikken. Så enkelt
og så vanskelig.
Ingen har rett til å ta risiko på andres vegne, og vi har
ingen å miste.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.