Bente Flygansvær (t.v.) og Ragnhild Kvålshaugen, Handelshøyskolen BI Senter for byggenæringen. Foto: BI
Innlegg: Sirkulær økonomi skjer ikke av seg selv
Samlebegrepet sirkulær økonomi, som betyr at vi sørger for at materialer forblir i det økonomiske kretsløpet og hindrer at det produseres unødvendig avfall, har blitt en nødvendig tankegang for å bevare naturressurser og møte utfordringene knyttet til klimaendringer. Det er mye snakk om sirkulær økonomi, men hvordan får vi dette til i praksis og hvordan får vi det lønnsomt?
Innlegg av:
Bente Flygansvær
og Ragnhild Kvålshaugen, Handelshøyskolen BI Senter for byggenæringen.
På Handelshøyskolen BI har vi laget en kursserie «Avfall
som ressurs - nøkkelen til sirkulærøkonomi» som gir kompetansepåbygg om
temaet. Første gjennomføring ble gjort våren 2024 og et nytt kull starter opp
nå i september. Det virker som mange kjenner behov for ny kompetanse i sirkulær
økonomi siden kursene ble fulltegnet i løpet av få dager.
Verdiskaping og lønnsomhet i en sirkulær livssyklus
Forretningsmodeller handler om hvordan organisasjoner
skaper, leverer og fanger verdi i markeder og fra kunder. I den lineære
økonomien er verdifangsten typisk fullført når kunden har betalt for produktet som
tilbys. Kunden har bekreftet enighet med tilbyder om verdien av produktet. Transaksjonen
er gjennomført og verdiskaping skjer når produktet er overført og tatt i bruk. I
den sirkulære økonomien skjer i prinsippet det samme, men tilbyder må forlenge
ansvaret for verdiskapingen gjennom hele produktets levetid, og ha en plan for
hvordan produktet får fornyet verdi etter at første kunde ser seg ferdig med
produktet.
I begge typer av økonomi må transaksjonene være lønnsomme.
Det er få virksomheter som har mulighet til å bære ekstraordinære kostnader.
Det resulterer i verste fall i at investorer trekker ut kapital og bedrifter
går konkurs. Nye sirkulære forretningsmodeller må derfor få frem gode ideer om
hvordan verdier skapes og realiseres i en sirkulær livssyklus, til et marked,
gjennom forbruk og tilbake til et fornyet marked.
Sirkulære forretningsmodeller
Ideer til sirkulær verdiskaping kan vi finne i eksisterende
forskningslitteratur. Det er spesielt fire forretningsmodeller som vi fokuserer
på i kursserien – resirkulering, forlenging, deling og tjenestefisering.
- «Å resirkulere» handler om at verdier
skapes ved at produkter og materialer blir samlet inn etter en runde med bruk,
akkumulert, resirkulert (gjennom ombruk eller materialgjenvinning) og levert
tilbake til et fornyet marked og fornyet bruk.
- «Å forlenge»
handler om at det ligger verdier i å forlenge levetiden til produkter gjennom
reparasjon, ombygging, varig design og markedsføring. Det tar med andre ord
lenger tid før produkter og materialer har fullført en runde med bruk.
- «Deling» innebærer at verdier skapes ved
at et produkt brukes mer intensivt når det først er i markedet gjennom at det
deles blant flere kunder.
- «Tjenestefisering»
handler om at produkter blir til tjenester og det gis tjenester som kundene
betaler for, normalt gjennom en form for leie. Dette muliggjør kontroll over
produkter for gjentatt ombruk.
Disse ideene til forretningsmodeller gir et generelt
utgangspunkt for en sirkulær økonomi, men for å konkretisere må vi forstå hva
kundene verdsetter og er villig til å betale for. Vil de eie produktet og heller
levere tilbake? Er de villige til å leie produktet? Kan de dele produktet med
andre? Stoler de på kvaliteten til brukte materialer? Hva er de villig til å
betale for brukte materialer? Hvordan påvirker eksisterende reguleringer de
ulike markedene? Dette er noen eksempler på spørsmål vi reiser i kursserien.
Samarbeid og helhetsforståelse
Det er med andre ord ikke gitt hvordan vi får til sirkulære forretningsmodeller.
Nøkkelen ligger i forståelsen av hvordan man best skaper verdi for et marked og
en kunde, og deretter velger en strategi som sikrer lønnsomhet for egen
virksomhet, men også for helheten.
Et viktig aspekt her er logistikk og forsyningskjeder, som
er en kritisk suksessfaktor i den sirkulære økonomien. En forsyningskjede viser
til hvilke forsyninger av råvarer og materialer som skal til for å levere
produkter og tjenester til et marked, og verdikjeden beskriver hvordan
aktivitetene struktureres for å skape mest mulig verdi i forsyningskjeden. I en
sirkulær økonomi trenger vi effektiv vareflyt i hele livssyklusen.
Sirkulær økonomi krever nye løsninger som inkluderer hva som
skal gjøres (aktiviteter), hvem som skal gjøre det (aktører), med hvilke midler
(ressurser) og hvordan arbeidet skal koordineres (gjennom nye former for samarbeid).
I kursserien arbeider vi derfor mye med utvikling av sirkulære flytmodeller
tilpasset ulike sirkulære forretningsmodeller.
Handling krever kompetanse
Overgang til sirkulære løsninger er ikke lenger et valg for
bygg-, anlegg – og eiendomsnæringen. Myndighetene, både nasjonale og
internasjonale, krever mer sirkularitet av bygningsmaterialer da dette er den
store driveren av klimagassutslipp og uttak av naturressurser. En rekke nye reguleringer blir nå innført hvor
det å ivareta ressurser er et hovedformål. Bruk og kast blir i større grad
forbudt, og det kommer konkrete krav til måloppnåelse og nye ordninger. Med
andre ord, vi kan ikke sitte på gjerdet lenger og snakke om sirkulærøkonomi – vi
må sette i gang å gjøre det.
Men, da må vi først lære det! Det betyr at vi må forstå
hvordan nye rammebetingelser påvirker forretning og lønnsomhet, hva det vil si
å etablere nye forretningsmodeller, og ikke minst, vi må øve på å tenke
innovativt. Et slikt skifte kommer ikke av seg selv. Det er derfor viktig at
myndighetene støtter opp om kompetanseutvikling, som de gjør for vår kursserie,
samtidig som arbeidsgivere gir arbeidstakere tid til å lære. Vi forskere må
utvikle ny kunnskap, noe vi gjør ved å være med i prosjekter som SFI earthResque.
Dere kjære studenter, må gå opp til eksamen, først hos oss på
BI og dernest i den nye sirkulære hverdagen.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.