Anleggsstart på Asker stasjon

Tidlig i november starter de første anleggsarbeidene i Asker sentrum og på stasjonsområdet i samband med byggingen av nytt dobbeltspor Sandvika-Asker.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Jernbaneverket Utbygging avholder i den forbindelse et åpent informasjonsmøte for å orientere om arbeidene. Møtet holdes tirsdag 5. november klokka 19:00 i kommunestyre-salen, Asker rådhus. Stasjonsområdet Hele sporområdet på Asker stasjon skal bygges om for å tilpasse spor og plattformer til innføringen av det nye dobbeltsporet. Stasjonen har i dag fem spor til plattform. Et nytt spor 6 med plattform bygges øst for eksisterende spor. Den nordre gangbrua (ved stasjonsbygningen) fjernes og erstattes med en gangtunnel på samme sted. Utbyggingen skal gi bedre tilgjengelighet til stasjonen, samtidig som kvalitet og estetikk forbedres. I byggetida blir det imidlertid ulemper for de reisende. Ulemper i byggetida Lørdag 9. november stenges nordre gangbru mot spor 5 og 6, og rivingen av halve brua starter. Inntil videre blir det fortsatt gangforbindelse til spor 3 og 4 via den delen av gangbrua som blir stående. For adkomst til spor 5 og 6 må søndre gangbru benyttes. I midten av desember tas spor 6 ut av drift og anleggsarbeidene begynner for fullt ved Alfheim-siden av stasjonen. Togene skal gå mens ombyggingen av stasjonsområdet pågår. Noen avganger påvirkes likevel fordi kapasiteten ved Asker stasjon reduseres i byggetida. Blant annet vil Flytoget bli erstattet av buss på strekningen Sandvika-Asker utenom rushtidene. Innføringen til stasjonen Nordover fra Asker stasjon bygges det en ca. 130 meter lang betongtunnel i løsmasser, inkludert ny portal. Deretter går det nye dobbeltsporet inn i fjelltunnel. For å bygge betongtunnelen etableres ei byggegrop som er 10-15 meter dyp. Dette arbeidet gjøres i to faser hvor den delen av betongtunnelen som ligger lengst unna stasjonen, bygges først. Forberedelser Første uke i november starter forberedelsene med blant annet å sette opp gjerder, lage anleggsveger, planere riggområder og montere kontorbrakker. Entreprenøren går så i gang med å grave vekk jord og løsmasser for deretter å sprenge vekk fjell i bunnen av byggegropa. Askerveien blir for stengt for biler ved Asker terrasse. For øvrig stenges ingen veger eller gangadkomster, men det blir noen omlegginger og midlertidige løsninger etter hvert som arbeidene skrider fram. Det nye dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker er planlagt åpnet høsten 2005. Hovetyngden av grunnarbeidene vil være avsluttet i løpet av høsten 2004.

Powered by Labrador CMS