Prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad omfatter blant annet ny Moss stasjon. Illustrasjon: Rambøll Sweco/Bane Nor

Fransk entreprenørkjempe vil bygge Sandbukta-Moss-Såstad for Bane NOR

Fem tilbydere skal konkurrere om grunnentreprise for Sandbukta-Moss-Såstad. Interessen fra Europa er stor. Blant annet er en av verdens største entreprenører, Bouygues Travaux Publics, på lista over de prekvalifiserte.

Bane NOR SF har prekvalifisert fem tilbydere for totalentreprisen vedrørende grunnarbeider for strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, Totalentreprise underbygning SMS 2A.

Totalt mottok Bane NOR syv søknader om prekvalifisering.

Følgende selskaper er prekvalifiserte og vil bli invitert til å konkurrere om totalentreprisen:

• AF Gruppen Norge AS, Norge

• Bouygues Travaux Publics, Frankrike

• Joint Venture FCC Construcción S.A. og Azvi S.A., Spania

• Joint Venture Implenia Norge AS og Acciona Construcctión S.A., Norge/Spania

• Joint Venture Impresa Pizzarotti & C S.p.a. Itinera p.A, Italia

Blant verdens største

Franske Bouygues Travaux Publics, som for første gang kaster seg inn i det norske markedet, er blant de største entreprenørselskapene i verden og har 130.000 ansatte.

- Vi synes interessen som er for prosjektet er spennende, og vi mener at alle de prekvalifiserte er solide entreprenører med solid erfaring og god kunnskap. Det er veldig gøy, sier prosjektleder Jarle Rasmussen i Bane NOR til Byggeindustrien.

Avviste flere av aktørene i mai

Prosjektleder Jarle Rasmussen i Bane NOR. Foto: Bane NOR

I midten av mai ble den samme konkurransen avlyst av Bane NOR.

Både norske og utenlandske entreprenører som deltok i prekvalifiseringen til milliardprosjektet ble den gangen avvist, uten at Bane NOR ønsket å fortelle hvilke entreprenører det dreiet seg om.

Nå letter Rasmussen litt på sløret.

- Nå kan jeg si det at det var stort sett de samme aktørene som var interessert i første runde også, men da måtte vi avlyse fordi vi ønsket å få klarhet i en del ting som gikk på det økonomiske og det tekniske. Besvarelsene var ikke like gode den gangen.

- Er det arven Follobanen og problemene med Condotte som gjør at dere tatt en ekstra runde?

- Vi har hatt fokus på dette hele veien, men vi lærer hele tiden av de prosjektene som går. Vi ønsker å forsikre oss om at vi har solide entreprenører og at vi er trygge på å få fullført prosjektet på en god måte, sier Rasmussen.

- Og så er det innslag av litt norsk, men også mange europeiske aktører, på lista. Hva tenker dere om det? 

- Det er et stort og relativt komplisert prosjekt vi skal gjennomføre, og jeg føler vi har fått med oss gode tilbydere i konkurransen, sier  Rasmussen.

Inviterte tilbydere skal inngi tilbud i januar 2019 og kontrakt inngås i løpet av sommeren 2019 med umiddelbar oppstart.