– Det viktige for oss nå er å sikre driften og samtidig sikre våre ansatte og kunder, sier kjededirektør Petter Knutsen i Byggmakker Handel.

Fortsatt normal drift i Byggmakker og Optimera

Enn så lenge er byggvarehusene til Byggmakker og Optimera i vanlig drift.

– Alle våre utsalg er åpne, og så langt opprettholder vi kundetrafikk og omsetning i våre varehus, sier kjededirektør Petter Knutsen i Byggmakker Handel til Byggeindustrien.

Byggmakker er en av landets store byggevarekjeder med et femtitalls utsalgssteder som betjener både proff- og privatkunder. Kjeden omsetter for mer enn seks milliarder kroner i året og er eid av finske Kesko.

Knutsen forteller at utviklingen følges fra time til time. Han opplyser at byggevarekjeden så langt ikke har måtte ty til permitteringer.

– Det viktige for oss nå er å sikre driften og samtidig sikre våre ansatte og Byggmakker til denne situasjonen er over. Vi har som mål å holde alle butikker åpne med mindre vi får andre pålegg fra myndighetene, sier han – og legger til:

– Det er viktig å være tilgjengelig så lenge kundene ønsker det. Videre er vi opptatt av å ta vare på våre medarbeidere, for å sikre at de har en best mulig hverdag og en trygg arbeidsplass – både i dag og i fremtiden, sier Knutsen.

Hvordan forbereder dere og byggevarebransjen seg på fortsettelsen?
– Jeg kan kun svare for Byggmakker. Vårt viktigste fokus er å sikre at vi har de varene våre kunder trenger – både proff- og privatkunden. Vi har planer for både leveranser og alternative former for kundemøter dersom det skulle bli behov for det.

Hvilke er de største utfordringene nå og i tiden fremover?

– Utfordringene nå er primært knyttet til uforutsigbarheten. Først og fremst med tanke på utviklingen i smitten, deretter når det kommer til pålegg fra myndighetene og uroen i økonomien, avslutter Knutsen.

Konstituerende administrerende direktør Endre Fløystad Optimera har også travle dager med å håndtere en ny hverdag for Norges største byggevarekjede som har mer enn 200 utsalg og omsetter for 12 milliarder kroner årlig. Optimera er eid av Saint-Gobain.

– Vi er i full drift og heldigvis er ingen av våre ansatte rapportert med bekreftet smitte. Vi har midlertid en del ansatte i karantene på grunn av reise, sier Fløystad til Byggeindstrien.

Alle butikker, proffsenter, logstikksenter og prefabanlegg var foreløpig i full drift da Byggeindustrien snakket med Fløystad tirsdag ettermiddag.

– Vi var veldig tidlig ute med tiltaksplaner og restriksjoner for å ivareta ansatte og hindre smittespredning, men også for å betjene kunder. Blant annet fikk ikke sjåførene gå ut av bilene og inn i våre anlegg. Ekstra renhold er også et tiltak som har gitt god effekt, sier han.

Omsetningen holder seg greit, og besøket i butikkene er som normalt, opplyser Fløystad.

– Vi hadde forventet en større nedgang, men foreløpig har ikke det skjedd. Vi er forberedt på at det kan komme nye tiltak og restriksjoner som vi per nå ikke kjenner omfanget av, sier han.

Hvordan går det på leverandørsiden?

– Vi holder tett kontakt med leverandørene våre, og foreløpig går leveransene som normalt. Det er veldig gledelig, ettersom vi hadde forventet at leverandørsituasjonen skulle bli vanskelig, ser Fløystad.

Han opplyser at det har vært noen forsinkelser fra utlandet, blant annet på italiensk flis, men at man har bufferlager som vil holde en stund.

– Med mindre dette blir langvarig vil det ikke by på store problemer. De store volumene, slik som trevare, gips og isolasjon, er innenlands produksjon og vil foreløpig ikke bli berørt på samme måte som leveranser fra utlandet, sier han.

– Vi jobber for å holde normal drift og er klare til å gjøre ytterligere tiltak hvis det blir nødvendig. Som et tilbud til våre privatkunder starter vi derfor med hjemlevering, avslutter han.