Sykkelhotellet til Bane Nor ved Lillestrøm stasjon. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB

Sykkelhotellet til Bane Nor ved Lillestrøm stasjon. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB

Flere av Bane Nors sykkelhoteller står tomme

Ved flere av Bane Nors stasjoner har man mulighet til å parkere sykkelen på et «hotell» – men selskapet fortviler over at ikke flere benytter seg av dem.

– Tråkker du hjemmefra til stasjonen blir hele reisen utslippsfri, sunn og bærekraftig. Dessverre ser vi at altfor mange sykkelhotell nesten er tomme mesteparten av tiden, sier Stine Strachan i Bane Nor i en pressemelding.

På 29 sykkelhotell er det flere plasser enn syklister med abonnement. På 15 av disse stedene er antall abonnenter så lavt at de dekker under halvparten av plassene – hvis alle parkerer samtidig.

Det er prosentvis flest abonnenter i Tønsberg, Moss, på Kolbotn og i Ganddal i Sandnes. Nederst på lista ligger Ås, Sandnes, Gausel i Stavanger og Rosenholm sørøst i Oslo.

Tanken er at det klimavennlige togtilbudet også skal bidra til å redusere lokale utslipp når flere sykler og går til stasjonene, ifølge selskapet.

– Noen steder er dette populært. Et abonnement til sykkelhotellene koster bare 50 kroner i måneden. Da slipper du bilkøer og parkeringsproblemer. Samtidig sparer du penger, sier Strachan.

Sykkelhotellet til Bane Nor ved Lillestrøm stasjon. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB

Sykkelhotellet til Bane Nor ved Lillestrøm stasjon. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB