F.v. Bjørgvin Gudjunsson tunnelingeniør Bane Nor, Kenneth Haraldseth prosjektleder tunnel Bane Nor, Nils Martin, tunnel manager MossIA, Ragnar Reitan, project director MossIA, Eirik Harding Hansen, prosjektsjef Bane Nor og Gunhild Bøgnæs, communications and community Manager MossIA. Foto: Karoline Vårdal, Bane Nor

F.v. Bjørgvin Gudjunsson tunnelingeniør Bane Nor, Kenneth Haraldseth prosjektleder tunnel Bane Nor, Nils Martin, tunnel manager MossIA, Ragnar Reitan, project director MossIA, Eirik Harding Hansen, prosjektsjef Bane Nor og Gunhild Bøgnæs, communications and community Manager MossIA. Foto: Karoline Vårdal, Bane Nor

Ferdig med å drive Carlbergtunnelen mot nord

Nylig nådde tunnelentreprenør MossIA den nordlige endeveggen i Carlbergtunnelen på oppdrag for Bane Nor. Med det gjenstår 40 meter før gjennomslag på Kleberget i prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad.

– At MossIA har drevet tunnelen frem til 40-metersmerket betyr at prosjektet har nådd en viktig milepæl. Dette er takket være strålende innsasts fra tunnellaget, og ikke minst et godt samarbeid mellom Bane Nor og MossIA, sier Bane Nors prosjektsjef, Eirik Harding Hansen til Bane Nors nettsider.

– I henhold til avtalen som ble gjort mellom Bane Nor og MossIA etter at sentrumsarbeidene ble avbestilt, skulle entreprenøren avslutte tunneldrivingen 40 meter før gjennomslag, fordi dette arbeidet må ses i sammenheng med øvrig aktivitet i sentrum. Gjennomslaget for tunnelen blir derfor en del av entreprisene som tildeles i sentrum. Denne er ikke lyst ut ennå, skriver Bane Nor.

Det har tatt nesten tre år å drive tunnelen gjennom fjellet fra Carlberget og nord til Kleberget. Den første salven gikk på Carlberg i februar 2020.

– Kvaliteten på fjellet har gitt gode arbeidsforhold, og det har ikke vært nevneverdige utfordringer underveis, heter det i meldingen.

– Fremdriften har vært god, på opptil 17,5 meter i uken, sier Harding Hansen.

Selv om prosjektet nå har nådd endeveggen, gjenstår utsprengning av bunnstrossen, eller underetasjen, de siste 470 meterne. Sprengning av bunnstross vil starte opp i til våren.

– Årsaken til todelingen er at tunnelprofilen er for stor til å sprenges i én etappe, melder Bane Nor.

– Tunnelløpet går fra to til tre spor på denne strekningen, og vider seg ut til 22 meters bredde og 13 meters høyde. Denne profilen er for stor til å sprenges i én etappe. Vi sprenger derfor først den øvre delen, før vi sprenger den nedre, sier Harding Hansen.

MossIA regner med å komme i gang med dette etter påske. Arbeidet er antatt å ta cirka to måneder, og vil starte ved Kleberget og bevege seg sydover.