Assisterende direktør i Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, Marit Eeg, byråd for byutvikling, Hanna Marcussen og prosjektleder for digital tjenesteutvikling, Kari Befring Bjørnstad (fra venstre), kunne fredag stolt presentere et nytt digitalt verktøy som skal forenkle rammesøknadene for enebolig.

Feil i 9 av 10 byggesøknader – slik skal det bli enklere

Fredag lanserte Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune et nytt digitalt verktøy som forenkler rammesøknadene for å sette opp en enebolig.

Nærmere 90 prosent av søknadene for enebolig i Oslo mangler dokumenter eller inneholder feil informasjon. «Søknad om rammetillatelse for Enebolig» er en av løsningene i et pilotprosjekt som skal gjøre søknadsprosessen lettere for fagfolk, og som i tillegg kommer til å gi tidsbesparelser for huseier. Prosjektet er et ledd i Oslo kommunes satsing på elektroniske tjenester.

– Komplett søknad

– Med dette digitale verktøyet vil det bli enklere å få søknaden komplett med en gang, og både søkerne og etaten vil få nødvendig dokumentasjon fra starten av søknadsprosessen, sier assisterende direktør i Plan- og bygningsetaten, Marit Eeg til Byggeindustrien.

Det er ikke minst den pedagogiske oppbyggingen av den nye løsningen som imponerer – noe som gjør at det skal mye til for å feile i den elektroniske søknaden. Metodikken er en veiledet dialog under hele utfyllingen.

– Brukeren blir veiledet gjennom hele byggesøknadsprosessen, mens det hittil bare har vært blanke ark som ikke gir noen veiledning, sier Eeg. Så langt ser vi for oss at hele prosjektet skal være ferdig i løpet av 2018, sier Eeg.

Kan redusere behandlingstiden

I henhold til lovbestemmelsene har etaten i dag maksimalt 12 ukers behandlingstid av rammesøknad for enebolig.

– Vi bruker imidlertid i gjennomsnitt mellom åtte og ni uker på behandlingen av slike søknader, og med det nye digitale verktøyet vil denne tiden kunne reduseres noe, sier Eeg.

– Skal utvikles videre

Prosjektleder for digital tjenesteutvikling i Plan- og bygningsetaten, Kari Befring Bjørnstad, sier at dagens lansering er første steg på veien til en fullstendig digital byggesøknadsprosess.

– Tjenesten er foreløpig bare for enebolig, men den skal utvikles videre til å omfatte flere typer bygg, samt flere trinn i byggeprosessen, sier Befring Bjørnstad.

Imponert byråd

Med på lanseringen av det digitale verktøyet var blant andre byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen. Hun er glad for at Oslo kommunes elektroniske tjenester har kommet et steg videre.

– Denne tjenesten er brukervennlig, og den forenkler byggesøknadsprosessen for alle parter. For byrådet som helhet er digitaliseringen av tjenester i Oslo kommune et viktig satsingsområde, sier Marcussen til Byggeindustrien.