Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket etterlyser tøffere grep i strømmarkedet. Foto: Annika Byrde / NTB
Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket etterlyser tøffere grep i strømmarkedet.

Forbrukerrådet etterlyser tøffere grep i strømmarkedet

Forbrukerrådet mener regjeringens tiltak for et mer brukervennlig strømmarked har mye bra ved seg, men mener etterlyser likevel tøffere grep.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen har lagt fram flere tiltak for å rydde opp i strømmarkedet, blant annet muligheten til å nekte selskaper å selge strøm og en 24-timers nedkjølingsperiode for avtaleinngåelse ved telefon- og dørsalg.

Forbrukerrådet mener likevel disse tiltakene ikke er tilstrekkelig for å rydde opp i strømmarkedet.

– Det burde vært gjort mer for å forby forbrukerfiendtlige avtaler, slik som variable avtaler og forvaltningsavtaler. Som et minimum burde det stilles krav om omfattende opplysningsplikt når slike avtaletyper selges, sier Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Hun mener også det er behov for at strømsalgselskapene pålegges å vise effektivt påslag etter samme modell som for markedsføring av lån.

– Dette ville gjort det enklere å sammenligne avtaler og faktisk vite hva man betaler for, sier Blyverket.

Forbrukerrådet mener det viktigste tiltaket fra regjeringen er at det blir enklere å ta konsesjonen fra strømsalgselskapene, gitt at dette faktisk blir fulgt opp.

Powered by Labrador CMS