Illustrasjon: Nye Veier

Derfor ble tre av fem selskaper avvist av Nye Veier

For høye skadetall, mangler på BIM-referanse og referanseprosjekter med for sein sluttdato var grunnene til at Nye Veier avviste tre av fem tilbydere i konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst.

Med kun to kvalifiserte tilbydere endte Nye Veier opp med å måtte avlyse 3,6-milliarderskonkurransen på Sørlandet.

Begrunnelsen for å stoppe totalentreprisen og heller lyse den ut på nytt, var at to tilbydere ikke ville gi tilstrekkelig konkurranse.

Avlysningen har ført til nye diskusjoner om kontraktstørrelser i det norske markedet.

Begrunnelsene

Byggeindustrien har spurt om og fått innsyn i begrunnelsene til Nye Veier om hvorfor tre av de fem entreprenørene ble avvist allerede i prekvalifiseringsrunden.

I dokumentene fra Nye Veier kommer det frem at:

  • Acciona Construccion S.A. ikke tilfredsstilte minstekravet på H2 (skadetall) som var satt til maksimalt 15. Acciona Construccion S.A. hadde ifølge Nye Veier en verdi som oversteg dette kravet.
  • Den kinesiske gigantentreprenøren China Communications Construction Company Limited, som har vært på storoffensiv i Norge etter at de møtte næringsministeren og statsministeren under et norsk statsbesøk i Kina i vår, ble avvist fordi de ikke tilfredsstilte kravet på sluttidspunktet på ett av referanseprosjektene sine, samt kravene til BIM på et referanseprosjekt.
  • Det internasjonale arbeidsfellesskapet bestående av Gülermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhüt A.S., Rizzani de Eccher S.p.A., Nomeland Anlegg AS og Astaldi S.p.A tilfredsstilte ikke kravene på sluttidspunkt på to referanseprosjekt i tilbudet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth.

Utdyper avvisningene

Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, utdyper de kortfattede avvisningsårsakene overfor Byggeindustrien slik:

– For Accionas del så vi på HMS-tallene for hele det internasjonale selskapet. Vi ønsker ikke å kommentere hvor høyt over H2-tallet var, men det var over maksgrensen vi hadde satt på 15. Derfor ble de avvist, sier Børseth.

– Når det gjelder CCCC, så hadde ett av de fem referanseprosjektene i kvalifikasjonssøknaden en sluttdato som var senere enn sluttdato-kravet vi hadde satt til 31.12.2017. Vi har også vært opptatt av å løfte frem BIM høyt i denne konkurransen, og hadde et krav om at to prosjekteringsreferanser skulle inneholde BIM-modellering på nivå to. Der klarte de seg godt på det ene referanseprosjektet, men det andre oppfattet vi ikke som et ordentlig BIM-prosjekt, fortsetter Børseth.

– For det internasjonale arbeidsfellesskapets del, så hadde de lagt ved to referanseprosjekter – ett på anlegg og ett på prosjektering – som hadde sluttdato som var senere enn kravet på 31.12.2017. Dermed ble også de avvist, sier Børseth.

Spørreundersøkelse for å finne ut hva som gikk galt

– Hva skjer videre nå?

– Torsdag sendte vi ut en spørreundersøkelse til alle som meldte interesse for prosjektet etter forhåndskunngjøringen i sommer. Der spør vi om hvorfor de valgte å ikke delta, om det er ting i konkurransekravene som har vært uklare og generelt om det er ting de er enige eller uenige med oss i, sier Børseth.

– Det har vært diskusjoner rundt både makspris og kontraktstørrelse i kjølvannet av avlysningen, har dere gjort noen tanker rundt dette?

– Det er noen av innspillene som de spurte kan komme med til oss i denne undersøkelsen, sier Børseth.

– Hvor mye vil avlysningen bremse prosjektet?

– Det er avhengig av hvor fort vi får lyst ut konkurransen på nytt. Det ønsker vi å gjøre så fort som mulig, men vi vil ikke forhaste oss og forsikre oss om at vi gjør de riktige valgene før vi går ut på ny konkurranse.