Kari Sandberg

EBA: Viktig å se på hvorfor konkurransen måtte avlyses

EBA-sjef Kari Sandberg peker på at E39-avlysningen til Nye Veier viser at kontraktene nå begynner å nærme seg et maksnivå – og at det er viktig at disse utformes slik at også de nordiske aktørene ønsker å legge ressurser i å bli med i konkurransene. Hun etterlyser også forhåndstilsagn fra Konkurransetilsynet rundt bruken av arbeidsfellesskap.

– Vi har tidligere pekt på at kontrakter mellom 3,5-4 milliarder kroner begynner å bli i øvre sjiktet av hva de norske aktørene kan ta på seg av oppdrag. De store aktørene har likevel uttalt at dette er kontraktsummer de kan være med på, om forholdene rundt kontakten ellers er gode, sier Sandberg.

Hun ønsker ikke å peke på noen enkeltårsaker til at de norske aktørene ikke valgte å bli med på 39-jobben på Sørlandet, men trekker frem at det er et komplekst bilde der flere faktorer kan spille inn – også kompleksiteten på kontrakten.

– Vi mener også det er uheldig at Konkurransetilsynet ikke åpner for muligheten for forhåndsvurdering av gyldigheten av et mulig arbeidsfellesskap i slike store kontrakter. Vi tror at en forhåndsvurdering, og ikke kun en mulig reaksjon fra tilsynet i etterkant, kunne ført til enda større konkurranse rundt denne typen store kontrakter, sier Sandberg.

Hun peker på at det nå er viktig å se nærmere på ut hvorfor nettopp denne kontrakten ikke fanget norske selskapers interesse, og deretter justerer den videre kursen etter dette.