Fiksing i Valdres. Foto: Brødrene Dokken
Fiksing i Valdres.

De fikset i Valdres – nå skal veimodellen brukes i hele landet

Statens vegvesen har evaluert pilotprosjektet E16 Fagernes-Øylo. Erfaringene er så gode at densåkalte Valdresmodellen skal tas i bruk ved utbedring av lavtrafikkerte tofelts riksveier i hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Valdresmodellen

Valdresmodellen baserer seg på samspillsentreprise med tidlig involvering av entreprenør, stor grad av gjenbruk av eksisterende veiareal og «god nok» veistandard.

Valdresmodellen er basert på fire hovedgrep:

  • Involvering av entreprenør gjennom hele prosjektet, fra utarbeidelse av reguleringsplan til ferdigbygd veg. Tanken med å samle ulik type kunnskap og erfaring i tidlig planfase, er i større grad å være i stand til å utvikle smarte løsninger for å få gjennomført mest og best mulig utbedret veg for pengene
  • Maksimal utnyttelse av eksisterende vegkapital.
  • Prioritere tiltak som gir økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet over lange strekninger innenfor fastsatt økonomisk ramme.
  • Bygge «tilfredsstillende standard».

Kilde: Statens vegvesen

– Et mantra for Valdresmodellen er å utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. Gevinsten er kort og godt mer vei for pengene, sa Vegvesenets avdelingsdirektør Cato Løkken da Byggeindustrien besøkte pilotprosjektet E16 Fagernes-Øylo vinteren 2022.

Da var entreprenøren Brødrene Dokken allerede godt i gang med fiksing i Valdres. De startet utbedringen av strekningen mellom Fagernes og Øylo i 2018 og var ferdig i 2023.

Daglig leder i entreprenøren, Jan Dokken, innrømmet den gangen overfor Byggeindustrien at han hadde vært usikker på om de skulle ta på seg pilotprosjektet.

Men den lokale tilhørigheten for Bagn-entreprenøren ble utslagsgivende.

– Vi har vært med på mye av den veiutbyggingen som har skjedd i Valdres de siste årene, blant annet som underentreprenør for Skanska på Bagn-Bjørgo-prosjektet. Vi følte vi måtte være med på dette prosjektet også. Vi hadde vel egentlig ikke noe valg, sa Dokken.

Samspill

Nå er det laget en rapport på erfaringene fra prosjektet. Pilotprosjektet hadde en prioritert strekning på 25 kilometer mellom Hande og Øylo. For resterende strekning, Fagernes-Hande, ble utbedringene avgrenset til ulykkesutsatte punkter.

  • Evalueringen viser at de har fått utbedret 18,3 kilometer av E16.
  • I tillegg til det som opprinnelig var tenkt gjort i prosjektet, er 20 bussholdeplasser utbedret og 400 meter gang- og sykkelvei bygd.
  • Den opprinnelige rammen var på 500 millioner kroner. Justert for dagens kroneverdi og inkludert et ekstra fjellsikringsprosjekt, holdt prosjektet seg innenfor rammen på til sammen 661 millioner kroner.

Rapport: I all hovedsak oppnådd målene

Hovedkonklusjonen i Statens vegvesens evaluering av pilotprosjektet i Valdres, er at samspillsentreprise med tidlig involvering av entreprenør, stor grad av gjenbruk av eksisterende veiareal og «god nok» veistandard har gjort at prosjektet i all hovedsak har oppnådd målene som var satt.

Prosjektet holdt også framdriftsplanen gjennom den fem år lange prosjektperioden fra 2018 til 2023.

Jan Dokken i Brødrene Dokken. Arkivfoto: Frode Aga
Jan Dokken i Brødrene Dokken. Arkivfoto: Frode Aga

Evalueringsrapporten tar opp at prosjektet ikke kom helt i mål med alle aktuelle tiltak innenfor den fastsatte kostnadsrammen på 500 millioner kroner.

– Det stemmer at vi ikke har fått utbedret hele strekningen som vi har regulert, sier seksjonssjef og prosjektleder for Valdresmodellen, Vegar Antonsen i en pressemelding.

– Men forutsetningen for prosjektet var at det skulle være kostnadsstyrt, og at prioritering av tiltak var en forutsetning for at vi skulle holde oss innenfor den økonomiske rammen vi var tildelt, såkalt «design to cost», sier han.

Løpemeterpris fra 25.000 til 27.300

Ved tildeling av prosjektet gjorde Statens vegvesen et overslag på at de kunne utbedre eksisterende vei for cirka 25.000 kroner per meter veg. Dette var før planleggingen hadde startet. Fasiten er at de utbedret eksisterende vei for cirka 27.300 kroner per meter, går det frem av rapporten.

Ifølge Vegvesenet skyldes økningen i løpemeterpris generell prisstigning på vegbygging de siste årene, samt at noen enkeltstrekninger i prosjektet har hatt behov for større tiltak enn forutsett i tidlig fase.

Som eksempler på utfordringer i prosjektgjennomføringen, trekker Vegvesenet fram at det har vært utfordrende å kjøre parallelle prosesser med regulering, prosjektering og grunnerverv samtidig.

Vegvesen peker også på viktigheten av å være bevisst hvilke innspill byggherren trenger fra entreprenøren i tidlig fase.

– Også tydelig avklaring av roller og ansvar mellom partene i alle faser og på alle nivåer, samt avklaring av forventninger med både eksterne samarbeidspartnere og internt i prosjektgruppa, er avgjørende, sier Antonsen.

Brødrene Dokken under arbeidene med å gi E16 gjennom Valdres tilfredsstillende standard. Arkivfoto: Frode Aga
Brødrene Dokken under arbeidene med å gi E16 gjennom Valdres tilfredsstillende standard. Arkivfoto: Frode Aga

Andre ting prosjektlederen trekker fram som viktige læringspunkter, er å ha tilstrekkelig bemanning og fagkompetanse i hele prosjektløpet, og lytte, respektere og lære av hverandre.

Valdremodellen lever videre

I forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) er det foreslått flere utbedringsstrekninger på riksvegnettet, der «design to cost» skal være hovedprinsippet for finansiering.

Da vil erfaringene fra Valdresmodellen være nyttige, mener Vegvesenet.

– Erfaringene fra E16 i Valdres er så positive at denne utbedringsmetoden blir et nytt, viktig redskap i verktøykassa når vi skal utbedre lengre strekninger på riksvegnettet, sier divisjonsdirektør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo.

Allerede i år tas Valdresmodellen i bruk på videreføringen av E16-prosjektet i Valdres. Statens vegvesen har akkurat lyst ut E16 Lomen-Hausåker, en strekning på 4,3 kilometer.

Strekningen fra Øylo til Fagernes. Kart: Statens vegvesen/Open street map
Strekningen fra Øylo til Fagernes. Kart: Statens vegvesen/Open street map
Powered by Labrador CMS