Kjededirektør Christine V. Holm i Bygger’n & Hiba Hus har hatt et godt år i 2014 med vekst i kjedemedlemmer og hus-forhandlere.

Bygger’n i medvind med stor proffmesse

Med syv nye kjedemedlemmer i år var det en offensiv kjededirektør Christine V. Holm i Bygger’n og Hiba som ønsket velkommen til stor proffmesse på Exporama.

Det er femte gangen denne proffmessen avholdes, og i år vil det være nærmere 700 proffkunder, kjedemedlemmer samt leverandører til stede når ledsagere inkluderes. Og i kveld er det festmiddag med omlag 600 til bords hvor Robert Stoltenberg vil sørge for høy stemning med Narvestad og Pirkka. Et annet høydepunkt er prisutdelingene som du kan lese mer om på bygg.no på mandag.

Kjededirektør Christine V. Holm er stolt av sine medarbeidere. Her flankert av regionsjefene Pål Carlson (til venstre) og Stål Kvernrød.

Nytt av året er at det legges inn et faglig foredrag om uavhengig kontroll og tekniske forskrifter. Foredragsholder er teknisk leder Eivind Hansen i Hiba Hus.

– Et bra år

– 2014 har vært et bra år for oss. Vi har fått syv nye medlemmer i Bygger’n-kjeden. Og fordelingen er god rundt omkring i landet med tre på Østlandet, tre på Vestlandet og et nytt medlem i Nord-Norge, forteller kjededirektør Holm som kan opplyse at kun en forhandler har forlatt kjeden i år.

Fremgang for Hiba Hus

Hun kan også melde om god vekst i antall forhandlere av Hiba Hus. 13 nye er kommet til i løpet av året slik at totalt 45 av Bygger’n-forhandlerne nå også selger Hiba Hus.

– I tillegg har vi hatt 13 prosent vekst i hussalget vårt i år som ligger foran bransjesnittet. Dette skyldes selvsagt nye forhandlere, men også godt salg hos de etablerte forhandlerne, opplyser hun.

– For oss er Hiba juvelen i skattkisten vår. Vi kan tilby et konsept hvor vi ser at forhandlere som har vært med en stund lykkes. De tjener penger og har fornøyde kunder både i forbruker- og proffmarkedet, fremholder hun.

Bygger’n sine Hiba Hus forhandlere representerer alle typer boligsalg og boligaktiviteter. Noen er gode på prosjektutvikling og driver med feltutbygging for salg. Andre retter seg kun mot EAT-markedet, mens andre driver med begge deler.

Hevet fagnivå

Kjeden opplevde en skikkelig opptur da de i år gjennomførte den store fagtesten seks år etter den forrige. Her blir alle de ansatte i Bygger’n-systemet kjørt gjennom en omfattende fagtest.

– Vi registrer med tilfredshet av fagnivået har hevet seg betydelig. Vi ser nå resultatet av vårt systematiske arbeid for faglig påfyll av våre medarbeidere. Og kontinuerlig foretar vi såkalt mystery shopping for å ta temperaturen på servicen ute i butikkene våre. Vi kan derfor fylle på kompetanse systematisk der det trengs, og alle ansatte i systemet får hvert år være med på ulike kompetanseutviklingstiltak, opplyser Holm.

– Bygger’n sitt slagord «Du kan stole på fagfolk» tar vi på alvor. Vi skal ikke bare si det. Vi skal også levere, fastslår kjededirektøren.

Stabil stab

Bransjens utfordringer knyttet til utskiftning av medarbeidere oppleves mer varierende i Bygger’n.

– Vi har mange medlemmer ute i distriktene hvor staben er stabil. Dessuten har vi en kultur i systemet for at vi skal levere fag og kunne tilby hjelp til våre kunder, kommenterer hun.

Jobben utført

Også hos Bygger’n-kjeden oppleves nå den tydelige trenden i norsk byggevarehandel at flere og flere kunder ønsker å få jobben utført.

– Vi organiserer kampanjer hvor våre forhandlere kan gå ut i nabolag i sitt nedslagsområde og tilby for eksempel ferdig montert tak eller oppsatt garasje. Og medlemmene kan i økende grad tilby kunder leveranser ferdig montert hvor egne proffkunder står for utførelsen, forteller hun.

Energigjennomslag

Holm kan også fortelle at man i kjeden nå tydelig merker en økt bevissthet ute blant kundene om nødvendigheten av energieffektivisering.

– Gjennom samarbeid med Enova og sentrale leverandører hos oss begynner vi å nå frem til folk flest med budskapet om energieffektivitet. Fortsatt mangler nok noe av viljen til å ta de tyngste investeringene, men nå er det ofte kundene som tar initiativet til å snakke om energieffektivisering. Dette er et positivt signal, avslutter hun.