Block Watne er boligprodusenten i Norge med sterkets merkekjennskap.

Disse boligprodusentene kjenner folk best

Block Watne topper Prognosesenterets liste over boligaktører med sterkest merkekjennskap. Nordbohus hopper oppover på topp-tre-lista.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen er gjennomført som et telefonintervju til 1.000 personer og resultatene er delt opp i tre hovedkategorier. «Top of mind» er rekkefølgen på boligaktøren personen nevner, uhjulpet kjennskap er de ulike boligprodusentene personen kommer på og hjulpet gjenkjennelsesgrad er de boligprodusentene personen har hørt om da han eller hun får dem opplest. Block Watne topper alle kategoriene.

Listen over topp tre for «top of mind» og uhjulpet kjennskap er identisk:

1. Block Watne

2. Nordbohus

3. Mesterhus

Disse topper kategorien hjulpet gjenkjennelsesgrad:

1. Block Watne

2. OBOS

3. Mesterhus

− Det vi ser er at det er forskjell i befolkningen i forhold til hvor godt man kjenner norske boligleverandører og det er en systematisk forskjell mellom kvinner og menn, sier Kåre Elnan, partner Prognosesenteret.

Han sier at det viser at menn i større grad enn kvinner som orienterer seg i dette markedet. Kvinnene overtar derimot når det kommer til interiør og design av boligen.

Nordmenn kjenner 1,5 boligprodusent

− I gjennomsnitt kan de spurte navnet på 1,5 boligprodusent uhjulpet. Menn kjenner navnet på 1,75 boligprodusent, mens kvinner kjenner 1,25. Generelt er ikke kjennskapsgraden veldig høy, sier han.

Aldersgruppen 40-44 år har best kjennskap til boligaktørene. Bevissthet og kjennskap øker både med inntektsnivå og utdannelse. Kjennskapen er også høyere i tettstedene enn i byene.

− Det er også regionale forskjeller i gjenkjennelsesgraden. Høyest er gjenkjennelsen på Innlandet, mens den er lavest i Nord-Norge. Mye av årsaken til dette er at mange boligprodusenter ikke prioriterer denne delen av landet som markedsområde, sier Elnan.

− Er det klare linjer her mellom penger brukt på markedsføring og gjenkjennelse?

− Jo mer man blir eksponert, desto mer blir man nok gjenkjent, men det kan også ha noe med byggeaktiviteten å gjøre. Man kan bli mindre eksponert når man bli involvert i boligprosjekter hvor andre krefter står bak. Det er mange av boligleverandørene som vrir sin virksomhet fra å selge eneboliger til enkeltkunder til å utvikle boliger i en form for prosjekt, sier han.

Block Watne troner på toppen

Prognosesenteret gjennomfører denne undersøkelsen hvert år. Elnan forteller at Block Watne over tid alltid har ligget høyt på målingene.

­− Selskapet har et ekstremt høyt kjennskapsnivå i dette beitet. Det har fått en «Hoover-effekt» ved at de assosieres med boligbygging selv om mange har en feiloppfatning av hvilke type boliger Block Watne leverer i dag. De har tradisjonelt vært småhus og eneboligleverandør, mens de nå i større grad er en prosjektutvikler, sier han.

Konsernssjef Ole Feet i BWG Homes sier til Byggeindustrien at Block Watne er stolte av å trone på toppen av statistikken år etter år.

− For alle oss som arbeider i bedriften gir det en god følelse av anerkjennelse for boligene vi produserer. Det betyr således mye for oss å ligge i teten i feltet av så mange solide gode boligbyggere og boligutviklere. Dette gir oss inspirasjon og krefter til å arbeide ufortørnet videre med å holde posisjonen som Norges mest kjente og beste boligbygger, kommenterer han.

Feet forklarer det sterke kjennskapsnivået med at Block Watne har en solid merkevare som har levert mer en 1000 boliger pr. år i gjennomsnitt siden midten av 1950 tallet.

− Å bygge en god merkevare over tid handler definitivt om å være tilstede i folks bevissthet. Dette gjør vi gjennom eksponering både i sosiale medier, lokale medier og riksdekkende annonsering. I tillegg har vi veldig mange mennesker der ute som har et forhold til Block Watne. Enten bor de i et Block Watne hus, er oppvokst i et av vår hus, eller kjenner noen som gjør det, sier han.

− Får betalt for tydelig markedskommunikasjon

Nordbohus har hatt den mest positive utviklingen fra i fjor til i år av boligprodusentene som ligger i det øverste sjiktet for gjenkjennelse og klatrer ett trinn opp i «top of mind-kategorien». Markedssjef Stian Moursund tror Nordbohus får betalt for å være tydelig i markedskommunikasjonen.

− Nordbohus er «bygd for å vare». Det dokumenteres med Teknisk godkjenning fra Sintef Byggforsk, og en rekke fornøyde kunder som blogger og instagrammer om huset sitt. Det siste blir mer og mer viktig. Sosiale medier og såkalt «content marketing» eller innholdsmarkedsføring, kommer til å ta mer og mer plass i vårt markedsbudsjett. Vi har en haug med fornøyde kunder, og disse skal vi vise frem på en elegant måte, sier han.

Den gode, gamle jungeltelegrafen er fortsatt særdeles viktig for boligprodusenten.

− Anbefalinger fra ekte kjøpere er den beste markedsføringen som finnes. Det eneste vi gjør er å sette turbo på jungeltelegrafen og gjøre den tilgjengelig for flere. Det gjør vi på Instagram, Facebook, Google+, Google-søk og ulike blogger. I tillegg har vi utviklet oss til et mer profesjonelt nivå på forhandlersiden og fremstår nå med en mer enhetlig profil over hele landet. Det virker, sier han.


Powered by Labrador CMS