Det skriver Miljøløftet i en pressemelding torsdag.
Miljøløftet er samarbeidet om byvekstavtalen for bergensområdet, som er inngått mellom Samferdselsdepartementet med Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet med Statsforvalteren i Vestland, og Vestland fylkeskommune og kommunene Bergen, Alver, Askøy, Bjørnafjorden og Øygarden.
Bybanens linje 2 mellom Bergen sentrum og Fyllingsdalen er fjerde byggetrinn i utbyggingen av Bybanen i Bergen. Bybanen fra Bergen sentrum til Bergen lufthavn utgjør de tre første byggetrinnene.
Utbyggingen av Bybanen er, ifølge pressemeldingen, det største prosjektet i Miljøløftet.
Bybanens nye linje 2 får ni holdeplasser: Kaigaten, Nonneseter, Bergen busstasjon, Fløen, Haukeland sjukehus, Kronstad, Mindemyren, Kristianborg og Fyllingsdalen terminal.
Strekningen har to tunneler; Årstadtunnelen og Fyllingsdalstunnelen. Den siste er den lengste tunnelen med tre kilometer. Den har en kombinert gang- og sykkeltunnel og rømningstunnel som følger banetunnelen. Dette blir verdens lengste tilrettelagte gang- og sykkeltunnel.