Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging
Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging

Bussterminalen i Fyllingsdalen tatt i bruk

Vassbakk & Stol har overlevert bussterminalen i Fyllingsdalen over til eier Vestland Fylkeskommune. Mandag morgen 29. august kunne de første passasjerene ta bussen fra nye Fyllingsdalen terminal.

Fakta om kollektivterminalen i Fyllingsdalen

Prosjekterende: Sweco
Grunnentreprenør: Vassbakk & Stol.
Byggekostnad: 62 millioner kroner
Byggherre: Bybanen Utbygging
Eier: Vestland fylkeskommune Eiendom

– Vi vil gratulere innbyggere i Fyllingsdalen med ny flott bussterminal. Byggingen av terminalen har bestått av mange typer fag og utfordringer, hvor vi har fått brukt vår kompetanse med blant annet sprengning i tettbygd område, omfattende trafikkomlegginger og bygging av servicebygg. Prosjektet er et av flere vi har hatt for Bybanen, og jeg vil takke byggeledelsen og for et profesjonelt og løsningsorientert samarbeid som har bidratt til å ferdigstille terminalen til riktig tid, sier prosjektleder Kåre Flatlandsmo i Vassbakk & Stol i en pressemelding.

Vassbakk & Stol overleverer bussterminalen i Fyllingsdalen som planlagt for første buss 29. august. Fra venstre anleggsleder Helge Pettersen, prosjektleder Kåre Flatlandsmo og nabokontakt Jan – Erik Eriksen. Foto: Bybanen Utbygging
Vassbakk & Stol overleverer bussterminalen i Fyllingsdalen som planlagt for første buss 29. august. Fra venstre anleggsleder Helge Pettersen, prosjektleder Kåre Flatlandsmo og nabokontakt Jan – Erik Eriksen. Foto: Bybanen Utbygging

Kollektivterminalen for buss og drosje ble påbegynt i mars 2021. Bussterminalen er nå overlevert etter planen til byggherre Bybanen Utbygging og videre til eier Vestland Fylkeskommune. Kollektivterminalen bygges som en del av Bybanens byggetrinn 4 til Fyllingsdalen, og finansieres som en del av Miljøløftet, heter det i meldingen.

– Vassbakk & Stol har overlevert denne første og viktige delen av kollektivterminalen som planlagt. Vassbakk & Stol har hatt stort fokus på produksjon og framdrift i en vanskelig tid med pandemi og leveranseproblem. Under utbyggingen har Vassbakk & Stol spesielt håndtert en krevende trafikksituasjon for mange trafikantgrupper på en god måte. Det blir moro å se de første passasjerene og bussene på den nye terminalen, sier kontraktsbyggeleder Svein Rosseland i Bybanen Utbygging.

Kontraktsbyggeleder Svein Rosseland i Bybanen Utbygging og prosjektleder Kåre Flatlandsmo i Vassbakk & Stol på Fyllingsdalen terminal. Foto: Ronny Turøy / Bybanen Utbygging
Kontraktsbyggeleder Svein Rosseland i Bybanen Utbygging og prosjektleder Kåre Flatlandsmo i Vassbakk & Stol på Fyllingsdalen terminal. Foto: Ronny Turøy / Bybanen Utbygging

– Prosjektet har gitt oss ny og god erfaring med elektriske maskiner og kjøretøy, Spesielt har den elektriske lastebilen som ble anskaffet for prosjektet fungert veldig positivt. Vi var litt usikker i forkant av prosjektet hvor stor effekt vi ville få ut av denne, og er blitt positivt overrasket. Bybanens fokus på grønn utbygging har bidratt med å heve Vassbakk & Stol som en miljøvennlig bedrift og resterende maskiner i prosjektet har benyttet biodiesel, sier anleggsleder Helge Pettersen om miljøbidraget til Vassbakk & Stol.

Bussterminalen er en del av en kollektivterminal som også inkluderer drosjeholdeplass. Drosjeholdeplassen vil bli ferdigstilt av Vassbakk & Stol i slutten av oktober. I kort gangavstand fra kollektivterminalen vil Bybanens linje 2 fra Fyllingsdalen til sentrum via Haukeland Sjukehus gå fra 21. november.

Bussterminalen får plass til åtte busser, av disse kan fire være leddbusser. I tillegg vil det være oppstillingsplasser for flere busser utenfor rute på terminalområdet. Terminalen flyttes nærmere Folke Bernadottes vei sammenlignet med beliggenheten for dagens terminal. Terminalområdet er løst som en øy med bussholdeplasser på begge sider, og med servicebygg som inneholder toaletter for passasjerer, og hvilerom og toalett for buss-sjåfører.

Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging
Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging