Mange av forespørslene som Maxbos kunderådgivere får, dreier seg om maling og farge, garderobe og kjøkken. Her går Kaare Magnus Bergsland på Maxbo Vækerø en runde med nettbrettet. Foto: Katrine Lunke

Maxbo tester live shopping med videomøte i byggevarehusene

Denne våren har Maxbo testet ut byggevarehandel og rådgivning via videomøter på Teams. Prøveordningen lar kundene se på varer og rådføre seg med Maxbo-ansatte uten å selv forlate hjemmet.

Sjef for tjenestesalg i Maxbo-eier Løvenskiold Handel Kristoffer Førde Aarskog er her sammen med kunderådgiver Kaare Magnus Bergsland på Maxbo Vækerø. Foto: Katrine Lunke

Live shopping er et konsept som denne våren har blitt testet ut på Maxbo-varehusene på Vækerø, Alna og Hvam, som alle ligger i Oslo og omegn.

Sjef for tjenestesalg i Maxbo-eier Løvenskiold Handel, Kristoffer Førde Aarskog, sier til Byggeindustrien at tilbudet har blitt svært populært i en del av landet med strenge smittevernregler og stor grad av nedstenging.

– Vi har fortsatt mange ansatte i varehusene, men ingen kunder som slipper inn. Med live shopping kan man booke et videomøte, og så kan ansatte vise frem produkter dersom dette er ønskelig, forklarer Aarskog.

I slutten av januar i år fikk Maxbo beskjed om å stenge varehusene for fysisk handel som et ledd i den nasjonale jobben med å stoppe spredning av koronaviruset.

– Pilotløsningen var oppe omtrent 14 dager senere, forteller Aarskog.

På Maxbos nettsider kan kundene nå booke avtale med butikkansatte som lar dem besøke den fysiske butikken digitalt, med full oppfølging.

– Det er mange som er usikre på hvordan de skal komme i gang med prosjektene sine, og hvilke produkter de skal velge. Det er vi flinke til å hjelpe med i varehusene. Den Maxbo-ansatte kan sette opp ordren for deg, og du kan selv velge om du ønsker klikk-og-hent eller hjemlevering. Kundene får tilsendt en betalingslenke, og kan betale for ordren med én gang. I begynnelsen var det ikke så stor pågang, men nå ser vi at vi fyller den kapasiteten som legges ut. Vi gjør nå en løpende evaluering og raske justeringer, og vi ser på om vi vil skalere opp ordningen. Vi må også teste og se om dette fortsatt er populært etter varehusene åpner opp igjen, sier Aarskog.