Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Kinesisk entreprenør tapte bolte-konkurranse på brua de bygde - uttrykte bekymring for anskaffelsesprosessen

Hålogalandsbrua ligger i Narvik kommune. Brua krysser Rombaken og er en del av Europavei 6. Med en lengde på 1 533 meter er dette Norges nest lengste hengebru, målt etter spenn. Arkivfoto: Trond Joelson

Publisert: 26.03.2021 15:06. Sist endret: 27.03.2021 14:22.

Sichuan Road and Bridge Group nådde ikke opp i en jevn anbudskonkurranse om å skifte ut 344 forankringsbolter på Hålogalandsbrua. Den kinesiske entreprenøren mente konkurransen ble gjennomført på en måte som gjorde det umulig å forstå tildelingen.

  • Lars Haagen Børrud gjenvalgt som styreleder i FABEKO

  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen

  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner

  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

Nettleder

Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Les også:

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Trenger mer mangfold i byggenæringen
  • Lars Haagen Børrud gjenvalgt som styreleder i FABEKO
  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen
  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner
  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt
  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom
  • I mål med massiv miljøkartlegging på Bodø flystasjon
  • Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker
  • Innlegg: Hoksrud i glasshus
  • Nasjonale turiststier får 10 millioner
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Flere kontrakter

  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Les også:
  • SRBG fornøyd med bolte-svar - lover langsiktig satsing i Norge
  • Statens vegvesen trekker reklamasjonskrav mot SRBG på Hålogalandsbrua

Det vakte oppsikt da en av de 344 forankringsboltene som holder de bærende vaierne i hengebrua Hålogalandsbrua sprakk like etter åpningen i slutten av 2018.

Etter en grundig gjennomgang av boltebruddet, ble det bestemt at alle boltene skulle byttes ut.

Det førte til uenigheter mellom entreprenøren Sichuan Road and Bridge Group og Statens vegvesen om årsaken og hvem som skulle ta regningen.

Det ble satt ned en uavhengig ekspertgruppe som konkluderte med at bruddet ikke skyldtes produksjonsfeil eller mangelfull utførelse ved installasjon, noe som førte til at Statens vegvesen trakk et reklamasjonskrav mot Sichuan Road and Bridge Group.

Nye diskusjoner

Nå har det igjen vært diskusjoner mellom Statens vegvesen og SRBG, viser dokumenter Byggeindustrien har fått innsyn i.

Bakgrunnen for diskusjonene er at det i høst ble lyst ut en anbudskonkurranse om oppdraget med å skifte de 344 forankringsboltene på brua som kineserne bygde.

SRBG var én av to tilbydere i konkurransen som viste seg å være svært jevn både i pris og kvalitet.

SRBGs tilbud var på 34,3 millioner, mens vinnertilbudet fra HMR Voss var på 32,5 millioner kroner.

SRBG scoret litt høyere på kvalitet og sikkerhet, uten at det var nok til å sikre kontrakten. 

Bekymret for anskaffelsesprosessen

I korrespondanse med Statens vegvesen stiller SRBG spørsmål ved hvordan konkurransen ble gjennomført.

I et brev datert 25. februar skriver entreprenøren at de har vært bekymret for anskaffelsesprosessen og sier at de hadde en «klar opplevelse av at konkurransen ble gjennomført på en måte som gjør at det ikke er mulig å forstå tildelingen».

I brevet heter det videre:

«SVV henviser til skjønn, avslår innsyn, og kan ikke forklare hvorfor valgt leverandør og SRBG sine besvarelser knyttet til K2 Og K3 var vurdert som tilnærmet like. Dessuten har SVV fremhevet at oppdragsgiver ikke plikter å vektlegge relevante forskjeller ved tilbudene. Samlet sett skaper dette en uforutsigbar situasjon, som SRBG ser alvorlig på — også i kommende konkurranser. Dette styrkes også av at SRBG opplever at selskapet ikke har fått lik mulighet til å bli tildelt kontrakten, som kan illustreres ved å sammenligne tilbakemeldingene og forbedringspunktene valgt leverandør fikk, sammenlignet med SRBG».

SRBG har valgt å ikke klage på selve tildelingen av kontrakten, men de har bedt om innsyn i tilbudet til konkurrenten, noe de bare delvis har fått.

De har nå klaget det begrensede innsynet inn til Vegdirektoratet.

Norgesansvarlig Alexandros Tsetsis i SRBG sier til Byggeindustrien at de ikke har et ønske om å gå inn i en offentlig debatt med Statens vegvesen.

Han understreker at dialogen mellom partene har vært ryddig og at hensikten med innsynsbegjæringen og påfølgende klage på begrenset innsyn først og fremst har vært å få mer kunnskap om hvilke vurderinger Vegvesenet hadde gjort i entreprenørvalget.

 – Vi kommer ikke til å gå videre med en klage på selve tildelingen, men har hatt dialog med byggherren for å få lære mer om hvordan de tenker i denne type konkurranser. Vi ønsker oss forutsigbarhet og etterprøvbarhet, spesielt i konkurranser med forhandlinger slik som var tilfellet her, sier Alexandros Tsetsis til Byggeindustrien.

Mener bakgrunnskunnskap om prosjektet ville vært fordel

Han mener SRBGs bakgrunnskunnskap om prosjektet ville vært en fordel dersom de hadde vunnet oppdraget.

 – Vi har vært involvert i både byggingen og saken rundt forankringsboltene, og hadde kompetanse som vi mente kunne være interessant for Vegvesenet. Vi mener også at dette er bevist ved at SRBG fikk høyeste tildeling på kvalitet og sikkerhet. Men slik er det noen ganger i konkurranser, og nå ser vi videre mot andre oppdrag både i Norge og andre steder i Europa. Vi har nylig fått en stor kontrakt for installasjonen av brukasser på det som blir verdens største hengebru ved ferdigstilling i Tyrkia, sier Tsetsis.

Hålogalandsbrua 5
 

Prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen. Arkivfoto.

Statens vegvesen: – To gode og jevne tilbud

Statens vegvesens prosjektleder Hans Jack Arntzen sier begge parter hadde gode tilbud og at begge scoret høyt på kvalitet og sikkerhet.

 – HMR Voss var noe lavere på pris. Når vi evaluerer tilbud, så setter vi poeng på de ulike postene og så er det den som kommer gunstigst ut totalt, som får oppdraget. I dette tilfellet var tilbudene svært like, men det var HMR Voss som kom best ut totalt, sier Hans Jack Arntzen til Byggeindustrien.

HMR Voss er ifølge Arntzen kommet i gang med forberedende arbeider med å få produsert de nye boltene.

 – Det blir fysisk oppstart på brua i løpet av sommeren, og arbeidene skal være ferdig innen høsten neste år. Det vil ikke påvirke trafikken på brua i noen form, sier Arntzen.

Når det gjelder klagen i innsynssaken fra SRBG, sier Arntzen følgende:

– De har fått innsyn i det vi kan gi innsyn i. Det er en del ting som er definert som bedriftshemmeligheter og som vi vurderer at vi ikke kan dele med konkurrenter. Nå blir det opp til Vegdirektoratet å vurdere klagen. Noen ytterligere kommentar til saken har vi ikke, sier Arntzen.

Nøkkelord:

 

VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember
- tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

Innlegg:
Hoksrud i glasshus

 

OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal

 

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen