NTP-lekkasjene kommer tett

I løpet av våren er den mye omtalte nye Nasjonale transportplanen varslet å bli presentert for Stortinget og omgivelsene. Mange er spente hva den vil inneholde og ikke minst hvordan den er bygget opp. Men vi ser nå at stadige drypp fra planen presenteres fra regjeringens side.

Planperioden vi nå er inne i ble presentert med brask og bram for noen år siden, og inneholdt prosjekter for rundt 1.100 milliarder kroner, og varslet om en enorm investeringsvilje innen samferdselssektoren. Mye er blitt gjort, men mye ligger også fortsatt godt plantet nede i planleggingsskuffen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide varslet allerede tidlig i fjor at den nye planen ville bli annerledes, og de store megaprosjektene kunne bli tatt ut og/eller justert ned. Man skal dempe den voldsomme investeringsplanen og heller se mer på realistiske prosjekter på kort tid og prioritere disse. Totalen blir nok også noe dempet, noe som også kan være fornuftig. Det gjelder å ha en realistisk tilnærming til planene. Om det er en ting aktørene i byggenæringen etterspør, er det realistiske planer og en stor grad av forutsigbarhet. Da blir det selvsagt viktig å presentere planer som er realistiske og gjennomførbare, og ikke utbygginger som kan fremstå som ønsketenking – og som ikke har en realisme i seg til å bli bygget ut på veldig lang tid.

Det betyr ikke at vi skal slå oss til noe med en slapp melding som ikke trekker opp store vyer og planer for fremtiden. NTP skal være verktøyet regjeringen og dens underliggende etater skal bruke i sin planlegging i tiden fremover. Og det må fortsatt legges opp til en stor utbygging av deler av landet, innen flere sektorer. Det er fortsatt mange veier, jernbanestrekninger, flyplasser og havner som bør og skal bygges ut. For å møte fremtidens Norge må vi både modernisere og fornye infrastrukturen vår. Vi heger innen en rekke felter etter, og det er utvilsomt en stor forventning i folket om at politikerne må ta tak i dette.

Det kommer derfor til å legges opp til å bruke mange milliarder kroner årlig inne i planen, men spørsmålet er om det nå skrus litt for hardt til slik at pengestrømmen strupes for mye. Staten har utvilsomt store utgifter og mange felter som trenger penger som skal dekkes, ikke minst med tanke på utgiftene pandemien samlet sett fører med seg. Det betyr likevel ikke at vi må skru ned investeringstakten for mye, det vil hele samfunnet tape på og fremtidens inntekter for hele samfunnet vil kunne lide av dette.

Det er derfor mange som er spente på hva Hareide vil presentere gjennom NTP om kort tid. For mange er nettopp presentasjonen av en ny planperiode i NTP litt som julaften. Mange har skyhøye forventninger, og de fleste får som regel noe, men noen blir skuffet likevel. Det gikk ikke helt som man håpet.

Nå har lekkasjene fra planen allerede begynt å komme for fullt, og ikke minst ble det stor oppmerksomhet rundt den nye organiseringen av utbyggingen av Fellesprosjektet E16 Ringeriksbanen. Flere vil nye lekkasjer vil det komme fremover også. Det er ikke minst viktig å vise til flere godbiter i valgåret som vi nå er inne i.

Så må vi huske på at NTP består av planer og ikke av konkrete penger eller bevilgninger. Dette er hva man mener bør bygges og når. Det blir opp til de årlige budsjettene å se til at planene faktisk blir gjennomført. Dessuten kan maktfordelingen skyves på seg etter valget, noe som selvsagt vil påvirke dette videre spillet.