Koronaviruset skaper usikkerhet på mange norske bygg- og anleggsprosjekter. Follobanen er ikke noe unntak. Arkivfoto.

Redusert aktivitet på Follobanen - mer usikkerhet i vente med koronavirus

Follobanen er ett år forsinket og prosjektet har allerede fått kostnadsøkninger i milliardklassen. Nå fører korona-viruset til redusert aktivitet og mer usikkerhet i prosjektet.

Prosjektdirektør i Follobaneprosjektet, Per David Borenstein, sier koronaviruset skaper usikkerhet i prosjektet. Arkivfoto: Madeleine Bergheim

I januar i fjor måtte Bane NOR be om ett år lengre utbyggingstid og en økt kostnadsramme for tidenes mest kostbare samferdselsprosjekt i Norge, Follobanen.

Prosjektet, som kastet ut entreprenøren Condotte på grunn av økonomiske problemer, sprakk med 2,2 milliarder kroner da kostnadsrammen ble økt til 30,7 milliarder kroner.

Strammere innreiseregler

Nå skaper koronaviruset mer usikkerhet for Bane NOR.

På de to største delprosjektene, TBM-kontrakten (tunnelen) og Ski stasjon, er det utenlandske entreprenører som utfører arbeidene. 

Både det spansk-italienske entreprenørfellesskapet Acciona Ghella og spanske Obrascon Huarte Lain som bygger Ski stasjon hører hjemme i land som i likhet med Norge sliter med store utbrudd.

Selskapenes medarbeidere må nå forholde seg til de innstrammede karantenereglene- og grensekontrollene som Norge har innført.

– Situasjonen med koronaviruset skaper usikkerhet hos oss som for de fleste andre bygg- og anleggsprosjekter i Norge. Vi fortsetter arbeidet på alle delprosjekter, men vi opplever redusert pådrag som følge av at en del personell er i karantene, opplyser prosjektdirektør Per David Borenstein i en e-post til Byggeindustrien.

Ifølge direktøren har Bane NOR ikke smitte på prosjektet, og dialogen med entreprenørene er god.

– Vi følger myndighetenes råd og bestemmelser og har iverksatt ulike tiltak for å begrense smitte på anleggsplassene. Utstrakt bruk av hjemmekontor er tatt i bruk for personell som ikke behøver fysisk å være ute på anlegget. Vi har ingen med påvist smitte per i dag og vi har god dialog med våre entreprenører og opplever at de gjør det de kan for å opprettholde mest mulig aktivitet, skriver han videre.

Borenstein tør ikke si noe om hva koronaviruset vil føre til på sikt for Follobane-prosjektet.

– Hvordan dette utvikler seg videre er vanskelig å forutsi, men vi følger situasjonen tett, sier Borenstein.

Bybanen har stanset

Også i andre baneprosjekter gir koronaviruset og innstrammede karantene- og innreiseregler gir utfordringer. Byggeindustrien kan i dag melde at tunneldrivingen på Bybanen i Bergen har blitt stanset.

Det er direktør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging som opplyser at drivingen i Fyllingsdalstunnelen og i Årstadtunnelen er stanset inntil videre, mens arbeidene i dagsonene fortsetter.

– Det er den sveitsiske entreprenøren Marti som driver Fyllingsdalstunnelen og deres ansatte er rammet av innreisebestemmelsene. Skanska driver Årstadtunnelen og er i samme situasjon, sier han til Byggeindustrien.