Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

Fjerner bruløsning fra InterCity-alternativ

Løsningen med bru over Hamarbukta er tatt ut av det vestre traséalternativet for InterCity gjennom Hamar.

Det skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, uttaler samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Rekreasjonsområde

Samferdselsdepartementet ba i 2017 Jernbanedirektoratet om at det utarbeides to likeverdige alternative kommunedelplaner for trasealternativene øst og vest gjennom Hamar. Det vestre alternativet for InterCity-utbyggingen skulle planlegges med to varianter, der bru over Hamarbukta var den ene, og kulvert i Hamarbukta den andre.

– Et av de viktigste ankepunktene mot bruvarianten er at Hamarbukta er et rekreasjonsområde med blant annet gode bademuligheter og båtliv. Ei bru gjennom området vil gjøre det mindre attraktivt og skape en stor barriere mellom Mjøsa og byen. Dette så også samferdselsministeren og jeg under en befaring Hamar i juni i år, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Ny planleggingsavtale

Som følge av at Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har besluttet å avgrense det vestre traséalternativet, har Jernbanedirektoratet fått i oppdrag å inngå ny planleggingsavtale eller endre dagens avtale med Bane NOR.

Beslutningen om å avgrense det vestre traséalternativet skal også ha blitt kommunisert under besøket til samferdselsministeren og kommunal- og moderniseringsministeren på Hamar 29. juni i år, heter det i pressemeldingen.