Ill. Statens vegvesen

PNC Norge: - Feil at vi ikke har levert forpliktelseserklæring

PNC Norge reagerer på at det fremstilles som om de ikke har levert forpliktelseserklæring på anbudskonkurransen rundt Beitstadsundbrua.

– Vi har levert både interne og eksterne forpliktelseserklæringer, og dette er også protokollført hos Statens vegvesen, sier forretningsutvikler i PNC Norge, Bettina Gross.

I protokollen som Byggeindustrien har fått delvis tilgang til, står det at Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) ikke har levert forpliktelseserklæring, men at Skanska Norge og PNC Norge har levert dette.

Bettina Gross

– Har oversendt informasjon
Gross peker på at de har oversendt både Statens vegvesen og Skanska Norge utfyllende informasjon i forbindelse med krav om innsyn i klagen på Beitstadsundbrua.

– Vi har bedt vårt advokatfirma om å oversende all dokumentasjon som PNC har vedlagt tilbudet, sier Gross.

Hun understreker også at PORR SA har egen stålkompetanse og selskapet selv har bygget stålbroer og konstruksjoner.

– PNC Norge AS råder over egne produksjonsfasiliteter og har nødvendige godkjenninger på plass. Det vises for øvrig til supplerende opplysninger vedrørende kompetansebevis sendt til Statens vegvesen i sammenheng med tildelingen av Loftesnesbrui. Om ønskelig sender PNC Norge AS denne dokumentasjon gjerne over til Skanska Norge, sier Gross.

– Må forholde oss til dokumentasjon fra Statens vegvesen
I Skanska, som har klaget på tilbudene til både SRBG og PNC Norge, svarer de slik på opplysningene fra Gross.

– Vi må forholde oss til den dokumentasjon vi får fra Statens vegvesen. Vi ba om innsyn, og det er det vi har fått oversendt vi har basert vår klage på. Vi er trygge på at klagen blir behandlet på en god måte av Vegvesenet, sier Steinar Myhre, konserndirektør for anlegg i Skanska Norge.

– Om forpliktelseserklæring er levert fra PNC Norge, vil dere da vurdere å trekke klagen?
– Dersom det viser seg at alt som skal leveres er levert, og det ikke er grunnlag for vår klage, så vil det fremkomme i svaret fra Statens vegvesen. Nå får vi avvente å se hva utfallet blir, sier Myhre.