Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

Jernbaneverket leverer Sørlandsbane-konklusjon til Solvik-Olsen

Jernbaneverket overleverer mandag sin konklusjon på hvordan Sørlandsbanen skal knyttes sammen med Vestfoldbanen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Jernbaneverket har vurdert tre alternativer for dobbeltsporet som skal knytte Sørlandsbanen sammen med Vestfoldbanen, men mandag kan de bare overlevere ett av forslagene som sin konklusjon til statsråden, melder NRK.

De tre alternativene som har blitt vurdert i en såkalt finalerunde er en indre, en midtre og en ytre trase. Den indre går via ny stasjon i fjellet i sentrum av Skien videre til Brokelandsheia, den midtre snur vestover i Porsgrunn og går ikke innom Skien, mens den ytre forutsetter en ny stasjon i Porsgrunn sør og går via Tangen stasjon inn på Sørlandsbanen sørvest for Brokelandsheia.

Ifølge Jernbaneverket er Grenlandsbanen en forutsetning for å redusere reisetiden mellom Kristiansand og Oslo. Med dobbeltspor kan reisetiden komme ned til 3 timer og 15 minutter – i dag tar turen nærmere fem timer.

Prosjektleder Jarle Vaage i Jernbaneverket sier at det er et solid grunnlag bak rapporten som de har jobbet med et par års tid.

– Etter hvert som vi har sett hva våre utredninger viser, så synes jeg at dette har vært ganske lett, sier han.