Kart: Statens vegvesen

Tunnelåpning forskyves til 2019

Byggetiden for den nye vegen mellom Hjartdal og Seljord forlenges med inntil ett halvt år.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Ny E134 fra Gvammen til Århus forventes nå åpnet på forsommeren i 2019, skrive Vegvesenet.

– I forbindelse med utlysning av hovedkontrakten har vi fått innspill fra flere entreprenører som peker på ulike utfordringer i forbindelse med drivingen av tunnelen, sier prosjektleder på E134 Gvammen – Århus, Trude Holter.

Tilbudskonkurransen ble lyst ut i sommer.

Frykter sprakefjell

I den forbindelse har Statens vegvesen, ifølge pressemeldingen, har fått flere innspill om framdriften av tunnelbyggingen. Svært hardt fjell vil øke slitasjen på bor, noe som i seg selv er tidkrevende. Fordi fjellet over tunnelen er massivt, opp til over 1.000 meter, er det stor sannsynlighet for såkalt sprakefjell. Dette betyr at det kan være nødvendig med ekstra sikring etter hver sprengning, heter det i pressemeldingen.

Tunnelen er utstyrt med havarinisjer hver 375 meter og snunisjer hver 1.500 meter, i tillegg til tre fjellhaller hvor det vil bli mulig å snu tyngre kjøretøy. Dette innebærer at tverrsnittet må utvides over en ganske stor andel av tunnelen, skriver Vegvesenet.

Start i 2014

Av hensyn til HMS er det, ifølge pressemeldingen, ikke ønskelig å utføre altfor mange arbeidsoperasjoner inne i tunnelen samtidig. Samtidige arbeidsoppgaver i tunnel i kombinasjon med tidspress, vil kunne øke risikoen for arbeidsulykker og skader, heter det i meldingen.

– Vi ønsker ikke å gå på akkord med sikkerheten, og derfor har vi nå valgt å lytte til de innspillene vi har fått fra erfarne entreprenører med lang erfaring fra tilsvarende entrepriser, uttaler prosjektlederen.

– Konsekvensen av dette blir at vi forlenger byggetiden med inntil ett halvt år, sier hun.

Byggestart forventes mot slutten av 2014.

Les mer om prosjektet her.