Dagfinn Lindberg i ABChus. Foto: ABChus

Dagfinn Lindberg i ABChus. Foto: ABChus

ABChus melder om kraftig salgsøkning

Ferdighusprodusenten ABChus rapporterer om en salgsøkning på 27,5 prosent i 2021.

– ABChus solgte i 2021 boliger og hytter for til sammen nesten 583 millioner kroner. Salget året før landet på drøyt 458 millioner. Samtidig var det ifølge Prognosesenteret en markedsvekst på to prosent i samme periode, heter det i en melding fra selskapet.

─ Å slå markedet på denne måten er en fin bekreftelse på at vi har gjort mye riktig. Mye tyder på at markedet vil få en mer positiv utvikling i år, og vi føler vi nå er godt posisjonert for å ta ut betydelig mer av potensialet vårt, sier Dagfinn Lindberg, administrerende direktør i ABChus, i meldingen.

Selskapet hadde inntekter på drøyt 424 millioner kroner i 2021, med et foreløpig resultat før skatt på 25,96 millioner. Tilsvarende tall for 2020 endte på 430,4 millioner og et resultat før skatt på -7,66 millioner kroner.

─ Beslutningen om å bygge nytt hus satt nok lenger inne i 2021 enn tidligere. Mange faktorer pekte i retning av en trangere personlig økonomi for mange, og mange har nok valgt å sitte på gjerdet. At stadig flere velger våre løsninger betyr ikke bare at vi har et attraktivt konsept, men også at vi øker markedsandelen vår, mener Lindberg.

ABChus tilbyr til sammen 35 ulike hus- og hyttemodeller og har fokus på standardisering

─ I usikre tider blir trygghet og forutsigbarhet viktigere for huskjøperne. Vårt konsept har høy transparens med tanke på pris og kvalitet, med tydelige beskrivelser av kvaliteten får for prisen. Den korte byggetiden forsterker også opplevelsen av forutsigbarhet og reduserer frykten for overraskelser underveis, sier Lindberg.