Middel mot høstmugg

Luftavfukter kan brukes flere steder enn i huset. Et smart triks er å plassere mini-avfuktere i bilen, båten, hytta og campingvogna.

Luftavfuktere blir høyaktuelle når sommeren tar slutt.

- Når høsten kommer, tas båter opp på land, campingvogner dras hjem i hagen og hytter forsegles. Luftavfukter er en enkel måte å forebygge sopp- og muggskader i den perioden hvor utluftingen er liten eller fraværende, sier Dag Bergby i Biltema Fredrikstad.

Salt

Luftavfuktere beregnet på store lokaler koster flere tusen kroner. Men Biltema er i ferd med å få en slager med sine mini-varianter, til godt under hundrelappen.

- Vi selger rundt 30 000 av dem i året, med høysesong når høsten kommer. Modellene vår går verken på strøm eller batteri, men fungerer ved hjelp av jevnlig påfyll av en spesiell type salt, hygroskopisk kalsiumklorid. Saltet trekker til seg fuktigheten i lufta, sier Bergby.

Innestengt kondens over lang tid skaper gode vekstforhold for muggsopp. Angrepene kan være skjult bak møbler og listverk, men likevel sende ut sporer i lufta og gjøre folk syke. Skjulte angrep kan være vanskelige å oppdage fordi helsevirkningene gjerne er allmenne symptomer som hodepine, tett nese og trøtthet.

Bergby i Biltema anbefaler flere luftavfuktere i hytta eller i campingvogna.

Jungeltelegrafen

Bruk av luftavfuktere på utradisjonelle steder har vært lite omtalt.

- Det er nok de med båt og campingvogn som først er blitt oppmerksom på avfukternes utvidede bruksfelt. Informasjonen har spredd seg videre med jungeltelegrafen, på brygga, på campingplassen og så videre, sier Bergby.

En av båtfolkets hemmeligheter er å plassere den i motoren etter endt sesong for å unngå korrosjon.

- Jeg har selv erfart hvor lett det er å få mugg og råte i båten i løpet av det halve året den står stille. Ikke bare motor, men også treverk og gardiner er utsatt. Men det var altså før jeg begynte med luftavfukterne, sier Bergby.

Inni bilen

Med høst og fallende temperaturer øker også forekomsten av kondens inne i bilen. Eldre biler har ofte ikke galvanisert karosseri og er ekstra utsatt for innvendig rust.

Det er ikke lenge til nordmenn må gå løs på vinduene med skrape, både utenpå og inni.

- På vinterstid kjører vi ofte med snø under skoene og med varmeapparatet på. Det blir mye fukt fordi temperaturen tillater lite utlufting. Med luftavfukter inni bilen slipper du mye av den innvendige skrapingen av vinduer om morgenen, sier Bergby.