Boligpartner stormer inn i hyttemarkedet

Boligpartner kan vise til en knallsterk volumøkning på 52 prosent fra tredje kvartal 2011 til 2012. Nå satser Boligpartner også på salg og bygging av hytter. Det skal øke volumet ytterligere.

– Vi lanserer et nytt hyttekonsept i januar 2013, forteller administrerende direktør Gunnar Wedvik i Boligpartner.

Katalogen er trykket opp og klar, men startskuddet for markedsføringen går ikke før over nyttår.

Hva er strategien bak satsingen?

– Hyttemarkedet er forbausende stabilt. Eneboligmarkedet i Norge ligger på 7-8000 boliger i året, mens hyttemarkedet ligger på rundt 5-6000. Det er et stort marked og vi har et godt fotfeste i de heteste hytteområdene. Derfor har dette blitt en naturlig videreutvikling for oss, sier Wedvik.

Benytter seg av eksisterende salgskontorer

Wedvik forteller at Boligpartner vil benytte seg av 43 eksisterende salgskontorer for å få opp volumet på hytter.

– Det fine med å gå inn i hyttemarkedet er at det er et rent søsterprodukt av hus. Vi har kjernekompetansen på hovedkontoret og god dekning i salgsleddet i store deler av Norge allerede, sier han.

Boligpartner vil tilby et hyttekonsept der hyttene blir satt opp nøkkelferdig for kundene.

– Hyttestørrelse er på vei ned og vi tilpasser oss trenden som har gått over flere år. De fleste hyttene vi tilbyr vil ha et areal på 70-110 m2. Det blir hytter for folk flest. Kundene etterspør i stor grad nøkkelferdige hytter. Sammenliknet med mange andre hytteleverandører vil vi med en tilstedeværelse 43 steder i Norge være i stand til å levere komplette løsninger, sier han.

Første trinn i hyttesatsingen blir å sette opp noen visningshytter på Sjusjøen i Hedmark.

– Her vil interesserte kunder få muligheten til å prøve i hyttene for en natt eller to, forteller han.

Sterkt 2012
Boligpartner har en svært hyggelig oppsummering av 2012 i vente.

– Boligpartner forventer en omsetning på ca 540 millioner kroner i år. Vi igangsetter ca 400-450 boliger og selger i overkant av 600. Det betyr at vi bygger opp en god ordrereserve. 2013 kommer således til å bli et godt år, tror Wedvik.

Han har klare vekstambisjoner.

– Boligpartner har en ambisjon om organisk vekst med minimum 20 prosent i året. Per tredje kvartal i år ligger vi an til en volumøkning på 52 prosent sammenliknet med tredje kvartal 2011, sier han.

I dag har Boligpartner 43 salgskontorer. Det tallet skal opp.

– Vi ser spesielt på etableringer i Rogaland og Trondheim og bygger ut eksisterende kontor i Oslo. Dette er markeder vi med våre lave kostnader skal kunne stille med god konkurransekraft, men vi trenger en tilstedeværelse i disse lokale markedene for å få fart på salgene, sier han.

Boligpartner har spesielt trykket hardt på Romerike i de siste årene. Det har båret gode frukter.

– På Romerike har vi økt bemanningen og fortsetter å gjøre det. Vi har en målsetning om å øke antall salg i området. Det er et lønnsomt marked med godt trykk og vi har flere tomteområder på Romerike som vi eier og utvikler selv, sier Wedvik.

Han mener det vil være viktig for en volumaktør i markedet å ha finansiell styrke til å utvikle boligprosjekter.

– Hvis man skal være en ener og blant de beste i markedet om 10-20 år, er man avhengig av å bygge opp en størrelse slik at det er mulig å ta slike grep. Det krever også at finansieringen er plass, sier han.

Hardt og godt marked
Wedvik karakteriserer markedet som hardt og godt.

– Det er et spennende marked med veldig mange tilbydere i Norge. Vi har ingen mål om å bli størst, men vi har en visjon om å bli en markedsleder innen norsk boligbygging gjennom kvalitet, design og dyktighet. Er vi flinke nok på disse områdene, kommer volumet. Vi føler at vi hele tiden må forbedre oss for å henge med. Hvis vi ikke gjør noe, går vi et steg tilbake. Det tilsier at markedet også er riktig, sier Wedvik.