Veidekke med egen miljødag

‒ Vi har mye i Veidekke vi kan være stolte av på miljøfronten. Men med tanke på de miljøutfordringene vi har foran oss, er det en lang vei videre å gå, innledet konsernsjef Terje Venold i Veidekke.

og lanserer miljøpris

I løpet av 2013 vil Veidekke for første gang dele ut en egen miljøpris. Den skal være et instrument som skal øke innsatsen for å nå konsernets miljøambisjoner.

‒ Miljøprisen skal bidra til å bevisstgjøre miljø som fagfelt og gå til noen som har gjort en ekstra innsats når det gjelder miljøsatsningen vår. Den kan gå til en enhet, en gruppe eller et prosjekt som har gjort noe spesielt innenfor miljø, og være en synliggjøring av vårt slagord "Best på miljø i praksis", sier Lillestøl.

Søknadsfristen er 1. juli 2013, og for å komme i betraktning må en rekke kriterier være oppfylt.

‒ Vinneren eller prosjektet må både være et forbilde og være nytenkende. Det må være mulighet for erfaringsoverføring slik at andre kan dra lærdom av det senere, og, ikke minst, prosjektet skal innebære en reell miljøforbedring, sier Lillestøl.

Den interne Miljødagen 2012 var den første skandinaviske miljøsamlingen i konsernets historie. Ca. 100 innbudt ansatte fra tre land fikk servert en dagsorden lagt til rette for erfaringsoverføring, kompetanseheving og nettverking.

‒ Vi har planlagt lenge å få samlet folk på tvers av de ulike virksomhetene i de tre landene. Vi ville vise hverandre hva vi gjør, og fremme læring på tvers. Samtidig som vi får en oppgradering fra eksterne bidragsytere. Vi ønsker å vite hva kundene våre mener og ønsker seg, og hva myndighetene etter hvert vil kreve av oss. Miljødagen skal ha både et opplæringselement og være en erfaringsutveksling, poengterte konserndirektør HR/HMS/Miljø i Veidekke, Bente Lillestøl.

Vegdirektoratet, Direktoratet for byggkvalitet og Klima- og forurensningsdirektoratet var blant de innbudte som fikk holde hvert sitt innlegg.

Klimaforsker og professor ved Stockholms Universitet, Johan Rockström trakk de globale linjene og viste eksempler på alvoret i miljøtruslene. De sosialøkologiske konsekvensene er fatale.

‒ Vi er allerede på vei inn i faresonen, sa han om en klode som er i ferd med å slå tilbake på oss selv. ‒ All industri, ikke minst i EU-sonen, må posisjonere seg i forhold til denne nye virkeligheten. Det er ikke for sent, men noen må våge å trekke på seg ledertrøyen, avsluttet Rockström.

‒ Vi i Veidekke skal bidra, og har som andre i denne næringen en viktig jobb med å redusere energibruken i boligbygg, bekreftet Venold.

Han viste til konsernets miljøstrategi, som er den mest omfattende i selskapets historie. Venold forsikret at den vekstbanen Veidekke hadde hatt de siste 25 årene skulle videreføres.

‒ For å få frem den gode og lønnsomme veksten må vi blant annet drive skadefritt, utvikle kompetanse og fortsette med involverende planlegging. Strategien er klar; Veidekke skal være en ledende aktør innen vår næring når det gjelder reduksjon av klimagassutslipp og det å ta vare på miljøet. Vi har så mye kompetanse og kunnskap at dette gir oss viktige konkurransefortrinn, avsluttet Venold.