Avinor vil ha mindre bilbruk til og fra flyplassene

Så mange som hver tredje passasjer blir kjørt med bil til og fra enkelte norske flyplasser. Avinor ønsker å snu trenden for å få flere til å bruke kollektivtilbud.

Mens Oslo lufthavn er i verdenstoppen i kollektivandel, er det bare én av ti som velger kollektivt til og fra Sola ved Stavanger og Kjevik ved Kristiansand. Ved de største flyplassene, unntatt Oslo lufthavn og Trondheim lufthavn, kommer mellom 27 og 36 prosent av passasjerene seg til og fra flyplassene enten ved at de bruker egen bil eller at de blir hentet av andre som har bil.

– Henting og bringing fra og til lufthavnene fører til høyere trafikkbelastning på veinettet rundt lufthavner og rett ved lufthavnterminalene. I tillegg fører det til en økt miljøbelastning, sier Øystein Høsteland Sundby, sjef for marked og kommersiell utvikling i Avinors divisjon for de store flyplassene, til Aftenposten.

Oppstillingsplassene utenfor flyplassene kan dessuten bare håndtere en begrenset mengde biler som bringer og henter passasjerer. Biltrafikk kan ifølge Avinor føre til redusert tilgjengelighet for kollektiv transport.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har på oppdrag fra Avinor kartlagt årsakene til at flypassasjerene velger som de gjør. Det handler ikke om penger, svarer de fleste. I stedet handler det om fleksibilitet.

– Større fleksibilitet, bedre kontroll med tiden og kortere reisetid er avgjørende for at man velger bil fremfor kollektive tilbud. Pris synes å være mindre viktig, sier forsker Jon Martin Denstadli ved TØI.

Avinor mener biltrafikken kan reduseres ved å bedre kollektivtilbudet, begrense tilgangen for privatbilister foran terminalene eller ved å ha parkeringstilbud som gjør det mer attraktivt å parkere enn å hente og bringe.