Skolene dropper nye realfag

Regjeringen satser på å øke realfagsinteressen blant norske elever, men mange skoler vraker nye realfag, skriver Aftenposten.

I høst ble det innført nye valgfag i ungdomsskolen. Nå har Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO) for første gang kartlagt hvilke fag skolene har valgt å tilby.

Kun 37 prosent av skolene tilbyr enten «teknologi i praksis» eller «forskning i praksis», to valgfag som er trukket fram som en del av regjeringens satsing for økt realfaginteresse, skriver Aftenposten.

Rimer dårlig
– Dette rimer dårlig med myndighetenes ambisjoner, sier NITO-leder Trond Markussen til avisa.

Ifølge Markussen har 55 prosent av skolene heller ikke planer om å tilby forskning eller teknologi i årene fremover.

– Lærerne må få tilbud om opplæring, slik at de kan undervise i disse fagene. Skolene må få penger til utstyr. Og lærerne må få fagene til å høres interessante ut, sier han videre.

Det mest utbredte valgfaget er «fysisk aktivitet», «sal og scene» og «design og redesign».

Frp kritisk
Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Elisabeth Dale (SV), er ikke bekymret. Hun tror flere skoler vil tilby realfag-valgfag etter hvert.
Ifølge Fremskrittspartiet viser oversikten at regjeringens satsing på realfag ikke har troverdighet.

– Ca. 3.500 lærere søkte om etter og viderutdanning i 2011, kun 1500 fikk delta i statens tilbud. Dersom Kristin Halvorsen og regjeringspartiene hadde gått for en desentralisert etter- og videreutdanning, så kunne fire ganger så mange lærere fått oppdatert seg i realfag, sier Bente Thorsen (Frp), som sitter i Kirke- utdannings- og forskningskomiteen, til NTB.