Ny Birkenlogo og grafisk design

Birkebeinerrennet AS og Birkebeinerrittet AS lanserer nå en ny felleslogo.

Rennet, rittet og løpet har hatt 40 ulike logoer med liten helhetlig profil. Selskapene vil nå stå frem med en felles tydelig identitet som vil styrke merkevaren Birken i fremtiden. Det har vært viktig å beholde og rendyrke motivet ”over fjellet”. Tradisjonen og historikken er sterkt forankret i birkebeinerhistorien og det opprinnelige Birkebeinermerket fra 1932 skal være tydelig gjenkjennelig i det nye designet.

Ny logo og grafisk design er utarbeidet i samarbeid med byrået Anti og Innovasjon Norge. Styrene i begge selskap har hatt en lang og god prosess og har enstemmig godkjent ny logo og grafisk design.

- Jobben som nå er gjort med å rydde opp i vår identitet og måten vi fremstår på utad, har vært veldig spennende. Anti har bidratt til en god strategisk prosess. Bidraget fra Innovasjon Norge har også vært avgjørende viktig for realiseringen og det ferdige produktet, sier Tone Lien, daglig leder Birkebeinerrittet AS.

- Dagens identitet har vært for kompleks. Vi har hatt utfordringer i den praktiske håndteringen av materiell. Vi har nå lagt vekt på tradisjon sammen med nytenkning og har fått en ny visuell identitet som er mer enhetlig, mindre detaljert og bedre egnet i bruk. Den nye identiteten vil også fungere godt på nye digitale flater, sier Rune Bergsodden, daglig leder i Birkebeinerrennet AS.

Den nye visuelle identiteten vil legges ut på alle flater frem mot det nye Birkenåret.

- Vi føler oss trygge på at det nye designet blir godt mottatt av våre 6.800 frivillige og våre 65.000 deltakere sier Lien og Bergsodden, heter det i en melding fra selskapene.