I annerledesland

Norge er et annerledes land og Byggeindustrien er et annerledes mediehus. Begge steder går det meget godt økonomisk. Det er slett ikke situasjonen i landene rundt oss og det er heller ikke lystelig i mange mediebedrifter i Norge for tiden.

I går samlet vi en del av våre annonsører og andre til Faglig treff i Byggeindustrien.

Dette er blitt en årviss tradisjon som mange setter pris på. Denne gang innledet Hallvard Gavelstad om Bygg Reis Deg i 2013 som blir tidenes messe. Erling Dokk Holm holdt et spennende foredrag om byutviklingen i Oslo. Det hele ble avsluttet med Kjell Senneset i Prognosesenteret. Han ga en meget god fremstilling om hvorfor Norge er et annerledesland – og hans påstand er at det vil det også være fortsatt om ikke krisen i Europa blir enda verre. Blir det sammenbrudd i Europa blir selvsagt også Norge påvirket av det.

Uansett, sa Senneset, er det grunn til å ha et alternativt krisebudsjett i skuffen til alle bedrifter. Han trodde likevel ikke at det blir bruk for det.

Når det gjelder utviklingen i Mediehuset Byggeindustrien, er den meget god. 2012 blir det beste året i historien for selskapet. I motsetning til de aller fleste andre mediebedrifter øker opplaget i bladet. Det samme gjør annonseinntektene. Vi vinner mens andre taper. Det godkjente opplaget er økt med 157 til 14 558. På grunn av den store stofftilgangen og annonsemengden har vi også økt med en utgave i år. Sidetallet har aldri vært høyere. I andre mediehus går det den motsatte veien.

Vi har også stor suksess med våre nettsider. Nett-trafikken har økt med 50 prosent det siste året. Nå har vi i gjennomsnitt 50 000 unike brukere og opp mot 500 000 sidevisninger i uka. Det spesielle er at vi også tjener penger på nettsidene våre.

Vår suksesshistorie skyldes i stor grad at vi har en meget god og erfaren stab. Den viktigste årsaken er hardt arbeid og at vi fremstår som en positiv mediebedrift.