- Jernbaneverket bør overta godsterminalene

Jernbaneverket bør ta over godsterminalene og sette driften ut på anbud.

Slik kan det legges til rette for mer gods på bane og konkurransenøytrale terminaler, konkluderer en ny utredning.

Jernbaneverket har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet konsekvensene av en statlig overtakelse av godsterminalene. Bakgrunnen er departementets ønske om å legge til rette for økt godstrafikk på jernbane. I dag er det bare den nye Ganddal godsterminal ved Stavanger som eies av Staten ved Jernbaneverket. Der er terminaldriften er satt ut i konkurranse. - Erfaringene med den modellen som er valgt på Ganddal er gode, sier Stein O Nes i Jernbanedirektørens stab. De øvrige av landets terminaler, med unntak av spesialterminaler( f.eks tømmer, biler ol), driftes i hovedsak av togselskapet CargoNet. På fire terminaler drifter både CargoNet og Cargolink.

Klar anbefaling
Gjennom utredningen er situasjonen på alle landets terminaler gjennomgått og det er avholdt møter med både eiere og aktører på terminalene. Også erfaringene som er gjort med tilsvarende konkurranseutsettinger i Sverige er tatt med i vurderingene. – Vi anbefaler på bakgrunn av dette at Jernbaneverket overtar ansvaret for terminalene og at alle arealene på disse disponeres samlet av terminaloperatøren. Slik mener vi en samfunnsøkonomisk utnyttelse av disse knappe arealene best kan sikres, sier Stein O Nes.

På terminalene i Narvik og Alnabru er det nødvendig med store investeringer i en framtidig terminal. På disse er hovedplanene for ombygging ferdige og detaljprosjektering må gjennomføres så fort som mulig. Også på disse terminalene viser utredningen at eierskapet kan overføres til Jernbaneverket. For Alnabru anbefaler Jernbaneverket at det vurderes å sette ut både investeringer og drift av terminalene som en kombinert utbyggings- og driftskontrakt. - På den måten vil en kunne sikre god koordinering og at utbyggingene ikke hindrer den daglige driften, sier Nes.

Dårlig tid
- Kombitransporten på jernbane er preget av sterk konkurranse og det er derfor viktig å få en snarlig avklaring av hvordan driften av terminalene best kan utføres for å legge til rette for samfunnets målsetting om mer gods på bane. Vi mener at vi med denne modellen får en tydeliggjøring av roller og ansvar mellom terminaloperatør og togselskap, sier Nes. – Dette kan også forenkle innføringen av eventuelle støtteordninger til terminaldriften, noe som vil være viktig for å få overført mer trafikk til bane, sier han. Jernbaneverket anbefaler at de første terminalene kan overtas av staten og driften settes ut i konkurranse fra neste år.

Utredningen er nå oversendt Samferdselsdepartementet for videre behandling av saken.

Oversikt over terminaler for kombitrafikk med terminaloperatør i dag:

•Oslo/Alnabru: CargoNet AS, Motortransport AS
•Drammen-Nybyen: CargoNet AS
•Drammen – Sundland: Rail Terminal Drammen
•Drammen - Holmen : CargoNet AS
•Kristiansand-Langemyr: CargoNet AS
•Stavanger/Gandal : Terminaldrift AS (eies av JBV, driften satt i konkurranse)
•Bergen- Nygårdstangen: CargoNet AS, AS Biltransport
•Åndalsnes: CargoNet AS
•Trondheim – Brattøra: CargoNet AS, Motortransport
•Mo i Rana: CargoNet AS
•Bodø: CargoNet AS
•Fauske CargoNet AS
•Narvik CargoNet AS, Motortransport AS

I tillegg er terminalene i Bergen –Minde, Mosjøen og Skien-Borgestad delvis tilrettelagt for kombitrafikk, men benyttes ikke til dette per i dag. Med kombitrafikk menes godstrafikk der containere eller semihengere (trailerhengere) lastes over fra bil til tog.