Finner ikke feilen i Altinn

Til tross for arbeid gjennom hele natten, har teknikere ennå ikke funnet feilen i Skatteetatens nettportal Altinn som gjorde at flere brukere opplevde å bli logget inn som en annen person tirsdag.

Brønnøysundregistrene opplyser i en pressemelding onsdag morgen at nettportalen ikke vil bli åpnet igjen før årsaken til feilen er funnet og løsningen fungerer som normalt.

En rekke feilkilder er blitt utelukket, og Brønnøysundregistrene jobber nå sammen med leverandørene for å finne ut mer om hva årsaken kan være og rette feilen.

– Svært alvorlig
– Dette er en svært alvorlig situasjon. Løsningen vil ikke åpnes før vi har full kontroll på situasjonen, sier fungerende direktør Håkon Olderbakk.

Problemene oppsto etter at portalen var nede en periode på ettermiddagen tirsdag. Da den så ble åpnet igjen klokken 18.17, fikk alle som logget seg inn, se det samme skjermbildet av en annen persons navn og personnummer.

Nettportalen ble stengt klokken 18.34 og Skattedirektoratet varslet Datatilsynet og Finansdepartementet om hendelsen.

Har hatt kontakt
Brønnøysundregistrene har vært i kontakt med brukeren som fikk sine opplysninger lagt ut offentlig for å redegjøre for situasjonen.

– Vi har full forståelse for at dette oppleves som vanskelig for personen det gjelder. Vi er fryktelig lei oss for den belastning vedkommende er utsatt for, og ser svært alvorlig på denne saken, sa fungerende direktør Sven Rune Greni tirsdag.