Se opp for falskmyntere

I alle bransjer har vi lurendreiere som prøver seg. Så også i fagpresse-verdenen. Opp gjennom alle år har vi sett aktører som hevder at de er størst og best. Men å dokumentere dette synes å være vanskelig. Dette er aktører som forsvinner fort ut av mediebildet. Men nye kommer til.

Problemet er at mange er blitt lurt til å kjøpe annonser uten at det finnes et fnugg av dokumentasjon om hvem som leser disse annonsene. Det er utrolig at dem som hevder at de er de viktigste medier i byggebransjen, aldri er til stede på et eneste møte eller en konferanse bortsett fra messer da.

Da selges det inn oppskrytte messemagasiner. På siste Bygg Reis Deg så vi at et par av disse messemagasinene som aldri ble delt ut. De lå hermetisk lukket i plast innpakket i en liten stabel med blader på bakrommet. De lå der også da messen var slutt. Annonsørene ble rett og slett svindlet.

Vi har hørt om annonsører som får PDF-er tilsendt hvor annonsene står frem som flotte og fine, men hva hjelper det dersom bladet aldri kommer. Dette er også ren svindel.

Mange selger såkalte innstikk som distribueres gjennom de store riksdekkende avisene. De som produser innstikkene kjøper distribusjon, men de har selvsagt ingenting med riksavisene å gjøre. Men det forhindrer ikke at man sier at man ringer fra Dagens Næringsliv eller Aftenposten.

Men de som står bak disse useriøse publikasjonene, er utrolig flinke selgere. De kan også dette med å lage påkostede flotte blader. De får også noen ledende talsmenn til å stå frem, og dette brukes selvsagt for alt det som det er verdt når annonsene skal selges. Vi sier bare – vurder hva man skal bruke tiden sin på.

Mediehuset Byggeindustrien er det største og viktigste tidsskriftet i byggenæringen. Vi forstår selvsagt at også vi må tåle konkurranse. Vi har konkurrert tøft med mange ulike medier opp gjennom årene – og det lever vi godt med. Men når råselgere bløffer reagerer vi.