Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Høyhastighetsjernbane i Norge kun en drøm?

Publisert: 16.02.2012 13:10. Sist endret: 27.11.2013 21:18.

Samferdsel står på den politiske agendaen som aldri før. Det virker som det er tverrpolitisk enighet om at det virkelig skal satses i årene som kommer.

  • 21 konkurser i uke 14

  • Enighet i lønnsoppgjøret - ingen storstreik

  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner

  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr

Nettleder

Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv

Les også:

  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
  • Rister av seg korona-frykten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 21 konkurser i uke 14
  • Enighet i lønnsoppgjøret - ingen storstreik
  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner
  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr
  • Hjemmekontor har gitt mange psykiske plager, viser undersøkelse
  • Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser
  • Nybø vil la foretak fortsette med digitale møter
  • Innlegg: Livsløp og åpne standarder er veien fram
  • Bygging av nye Granåsen i full gang
  • Hun tar over som FOU- og miljøleder i Betong Øst
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
  • Stjern bygger 73 leiligheter for TOBB
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

  • Her jobber anleggsarbeiderne på 50 meters dyp

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorTrond Johannesen

Trond Johannesen
 

Administrerende direktør
Maskinentreprenørenes Forbund

Andre gjestekommentatorer
 

Audun Lågøyr, BNL

Baard Schumann, Selvaag Bolig

Egil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan, Skanska

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Petter Eiken, Skanska

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, EBA

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Øyvind Halleraker, Høyre

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Tale Halsør, ZERO

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

29. februar kommer etatenes forslag til Nasjonal Transportplan 2014-2023. Jeg velger å være optimistisk både når det gjelder veg og jernbane.

Jernbanen har forbedret seg. Stengingen av Oslo S og jernbanetunnelen under Oslo i fjor sommer for et helt nødvendig vedlikehold, har gitt resultater. Moderniseringsarbeidet her må fortsette. Det gjenstår fortsatt mye vedlikehold på det eksisterende jernbanenettet. Toget er et meget bra transporttilbud når det går. Et lite eksempel fra hverdagen:

Fredag 3. februar skulle jeg på årsmøter hos MEF Region Midt som ble arrangert på Oppdal. Valget sto mellom tog, fly til Trondheim eller bil. Jeg valgte det miljøvennlige alternativet - toget. Det er behagelig å ta tog – man kan jobbe samtidig som man reiser – man slipper køer og sikkerhetskontroller osv.

Turen startet på Oslo S. Jeg var tidlig ute og fikk beskjed om at toget ville bli satt opp sent. En noe kryptisk melding. På direkte spørsmål fikk jeg vite at dette toget ville bli satt opp ca fem minutter før avgang. Det ble det ikke. Toget gikk kl. 14.45 mens avgangstiden var 13.17 – altså 1 time og 25 minutter forsinket fra Oslo S. Hvordan klarer NSB å kommunisere at det blir en forsinkelse? Informasjon er krevende. Den elektroniske tavlen sa noe annet enn den muntlige informasjonen over høytaleren. På tavlene ble forventet avgang endret mange ganger – mens høytaleren kommuniserte til slutt at det var tekniske feil på toget og man ikke visste når det ville gå. Når toget til slutt kom og så gikk – viste det seg at årsaken til problemene var at man ikke klarte å sette sammen toget. Jeg trodde at akkurat det var kjernekompetansen til NSB. Det var skikkelig kaos ved avgang. Sitteplassbillett må man ha men på dette toget harmonerte ikke vognenes og setenes nummer med sitteplassbillettene. Mange fant ikke sine plasser. Toget kom fram til Oppdal nesten to timer forsinket.

På turen reflekterte jeg over jernbanen i Norge og høyhastighetsutredningen og hvorvidt det bør bygges høyhastighetsjernbane mellom de store byene i Sør-Norge. Her har myndighetene brukt 50 millioner kroner på en omfattende utredning. Det er flott å ha visjoner, men det jernbanen i Norge først og fremst trenger, er realisme og konkret satsing. Utbygging av intercity-nettet på Østlandet må være jobb nummer en. Slik Oslo-området utvikler seg, er det jernbanen trenger, ikke drømmer om høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim, men utbygging for å betjene en rask voksende befolkning rundt Oslofjorden.

Jernbanen i Norge er et system der infrastruktur og transportilbud henger spesielt nært sammen. En ting er skinnegang, stasjoner og tekniske anlegg – som er Jernbaneverkets ansvar. En annen ting er det som går på skinnegangen, som i hovedsak er NSBs ansvar. Jeg var overrasket over at NSB kunne levere så dårlig kvalitet som selskapet gjorde den 3 februar. Særlig bør informasjonsvirksomheten forbedres. Gi presis informasjon – ikke driv med dobbeltkommunikasjon. Men sånn er det kanskje når man stort sett er uten konkurranse? Hvor hadde luftfarten i Norge vært i dag uten Norwegian?

Jernbanen i Norge er i positiv utvikling, men det er store utfordringer. Det er nødvendig med langt høyere bevilgningsnivå dersom et bedre togtilbud skal realiseres. Alternative finansieringskilder, finansieringsordninger og utbyggingsorganiseringer må vurderes.

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

21 konkurser i uke 14

 

Bergen kommune med full seier i ankesak mot Consto

 

Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser

 

Enighet i lønnsoppgjøret
- ingen storstreik

 

COWI vant i lagmanns-retten mot Kristiansund kommune

 

Vil forby kontant lønn og straffe lønnstyveri med fengsel


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen