Vil rydde opp i FDV-kaos

Misforståelser rundt FDV-dokumentasjon har ført til at store deler av byggenæringen er blitt ”mer katolske enn paven”, mener Hey’di-sjef Bjørn Petersen.

Hva er FDV-dokumentasjon?

FDV er en forkortning for forvaltning, drift og vedlikehold, og med FDV-dokumentasjon menes utarbeidelse av et ”som bygd-dokument” som skal inneholde data til brukernes drifts- og vedlikeholdssystem.

 

– Store deler av byggebransjen har fått en feilaktig oppfatning av at alle produkter har et lov- eller forskriftskrav til FDV-dokumentasjon. Slik er det ikke, sier daglig leder Bjørn Petersen i Hey’di til Byggeindustrien.

Nå har han sendt ut et brev sammen med en fem siders juridisk redegjørelse om hva plan- og bygningsloven krever av FDV-produktdokumentasjon.

Den slår fast at det ikke er krav til FDV-dokumentasjon på forhold som:

- ikke er i overflate
- ikke er av teknisk art
- ikke har spesielle vedlikeholdsbehov utover det som antas å være det normale

Den juridiske redegjørelsen er utarbeidet av Rune H. Petersen i advokatfirmaet Tetzchner & Co. Advokaten skriver at det er et klart misforhold mellom lovskrav og forskriftskrav, og det som markedet tror loven og forskriften inneholder.

– Det bør nå synliggjøres på en bedre og bredere måte hvem FDV-kravet retter seg mot og hvilke forhold FDV-kravet gjelder, skriver Rune H. Petersen i redegjørelsen.

Det var også bakgrunnen for at Hey’di-sjef Bjørn Petersen sendte ut brevet til produsenter, byggevarekjeder, offentlige aktører, entreprenører, EBA, BNL og andre bransjeorganisasjoner og aktører som distribuerer FDV-dokumentasjon.

– Siden ingen andre har tatt tak i problemet tidligere, ønsket vi på eget initiativ å få klarhet i hva som faktisk kreves, sier Bjørn Petersen.

Den utløsende faktoren for Hey'di kom da en av deres kunder ønsket FDV-dokumentasjon på en helt vanlig støpemørtel.

– Det er ikke noe problem for oss å produsere meningsløs FDV-dokumentasjon for både flislim og mur- og støpemørtler, men vi tror bransjen er tjent med en skikkelig opprydding.

– Resultatet av alle misforståelsene er jo at bruker eller kjøper blir lesset ned med en tsnunami av papir de ikke trenger, og at de kanskje ikke får det en FDV-dokumentasjon skal være – nemlig en bruksveiledning for bygget eller konstruksjonen, påpeker Petersen.