XL-Bygg erklærer seg som kjedevinner

XL-Bygg utnevner seg selv til vinneren innen byggevarehandelen i 2011. Kjeden vil få en organisk vekst på nærmere 12 prosent kombinert med 10 nye utsalg.

Ved årsslutt ligger det an til en økning på 300 millioner kroner på sisteleddsomsetningen til nærmere tre milliarder.

– 2011 har vært et godt år for XL-Bygg med vekst som vi er godt fornøyd med. Vi mener vi så definitivt er vinneren blant kjedene i byggevarehandelen, kommenterer kjededirektør Morten Marker i XL-Bygg som kan opplyse at det tidligere Bygger’n-medlemmet Os Byggsenter utenfor Bergen vil bli omprofilert til XL-Bygg i begynnelsen av mars neste år.

Tre av kjedens aksjonærer har i år etablert utsalg i nye områder. De øvrige syv nyanleggene er det nye medlemmer som står for. Flere av disse kommer fra Bygger’n og Byggmakker.

Hos XL-Bygg er man etter det gode 2011 også litt optimistisk på vegne av neste år. Derfor har man lagt opp til en vekst på samme nivå som i år som fordeler seg på organisk vekst kombinert med økt omsetning på nye aksjonærer. Det er videre lagt en vekststrategi for de kommende årene som skal resultere i en sisteleddsomsetning hos aksjonærenes byggevareutsalg på 3,5 milliarder kroner i 2013.

– For å skape realisme i vår tøffe vekststrategi er det nødvendig å satse hardt på rekruttering de nærmeste to årene. Vi er som frivillig kjede til enhver tid utsatt for at våre medlemmer kan bli kjøpt opp. Følgelig må vi har mer inn av omsetning enn det vi må regne med å miste, kommenterer Marker som opplyser at det for tiden pågår samtaler om lag 15 aktører.

Dette og mer om XL-Bygg kan du lese om i Byggeindustrien nr. 17 som kommer ut midt i desember.