NVE: Flommen skal vare lenger

Flomtoppen på rundt 7 meter i Mjøsa er ventet å komme noe senere enn tidligere anslått. Flommen ligger imidlertid ikke an til å bli like stor som i 1995.

Vann verner Vikingskipet mot flom

Kjelleren til OL-arenaen Vikingskipet på Hamar ble tirsdag fylt med vann. Det gjøres for å holde flomvannet fra Mjøsa ute og hindre at flommen gjør ødeleggelser.

Det suser store mengder vann gjennom grovdimensjonerte slanger og ned i kulvertene, rommene under gulvet i den store hallen. Driftsleder Jon Andersen overvåker det hele.

– Dette gjorde vi sist gang under flommen i 1995, forteller driftslederen.

Håper det skal holde

Ved å fylle opp kulvertene med vann vil Vikingskipets folk forsøke å hindre at flomvannet «løfter» konstruksjonen og gjør skade på blant annet murer. Det gjøres også for få vanlig vann, ikke flomvann, inn i rommene som også brukes til ventilasjon.

Det tar om lag et døgn å fylle alle kulvertene, og Andersen håper det skal være tid nok. Prognosene til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) tilsier at flommen vil nå helt oppunder kulverttaket. I 1995 rakk vannet godt over gulvet i hallen. Hvis flommen når høyere også denne gang, må selve hallen ryddes og fylles med vann.

Vannstanden i Mjøsa stiger fortsatt, men i redusert tempo. Det betyr også at flommen vil vare noe lenger.

Den positive nyheten tirsdag var at E6 ved Øyer i Gudbrandsdalen gjenåpnet klokka 12 tirsdag, dog med redusert fremkommelighet.

Mjøsa

Ifølge vakthavende hydrolog Inger Karin Engen ved Flomvarslingstjenesten i Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) hadde vannstanden i Mjøsa steget med 29 centimeter på ett døgn fram til tirsdag formiddag.

– Det foregående døgnet steg vannstanden i Mjøsa med 39 centimeter. Mjøsa stiger nå med 1 centimeter i timen, mot 2 centimeter i timen mandag. Dette betyr at kulminasjonstidspunktet kan bli noe senere enn det vi tidligere har varslet. Vi forventer nå at toppen kommer om litt over en uke, sier Engen til NTB.

NVE regner med at årets flom på Østlandet ikke vil bli like stor som flommen i 1995, som fikk navnet Vesleofsen. Tirsdag anslo NVE at vannstanden i Mjøsa vil nå en topp på om lag én meter under det høyeste nivået for 16 år siden. Det betyr at vannstanden vil nøye seg med å stige ytterligere 35 til 40 centimeter.

– Flommen i Mjøsa i 1995 var ille. Selv om det er stor forskjell på én meter i Mjøsa, merkes flommen godt mange steder akkurat nå, sier Engen.

Forberedelser

Tirsdag jobbet mannskaper fra Hamar kommune med sikring av dunker og løse gjenstander langs strandlinjen.

Ved pumpestasjonen ved Midtstranda på Hamar ble det jobbet med å bygge en snaut meterhøy sikringsvoll, for å beskytte stasjonen som er viktig for kloakkrensingen.

Mens vannstanden fortsatt sto snaue halvannen meter under flommerket fra 1995-flommen, tok mange skuelystne turen til kanten av innsjøen i duskregnet tirsdag ettermiddag.

På vei ned

Vannmengden som renner inn i Norges største innsjø fra Gudbrandsdalslågen, var tirsdag på vei ned. Mens det mandag kom 2.000 kubikkmeter vann inn i sekundet, lå det dagen etter på 1.800.

I Glomma er det fortsatt høy vannstand, men den er lavere enn prognosene i utgangspunktet tilsa. Målinger i Øyeren viser at vannet har steget med 3 centimeter siste døgn og at vannstanden dermed bortimot har stabilisert seg. Vannstanden i Øyeren ville trolig nå sitt maksimale nivå tirsdag eller onsdag.

Også i Vorma har vannstanden steget jevnt og trutt, og toppen ventes å bli nådd i løpet av den neste uka.

NVE justerte tirsdag ned faren for skred i høyereliggende områder i Sør-Norge, men understreket at det fortsatt er fare for mindre, lokale jordskred i de flomrammede områdene.

Åpnet E6

E6 ved Øyer i Gudbrandsdalen ble gjenåpnet med redusert fremkommelighet tirsdag, etter å ha vært flomstengt siden før helgen.

– Det er en glede å melde at E6 igjen er åpnet for trafikk. Men det er med omkjøring gjennom Fåvang sentrum og sånn sett er det redusert fremkommelighet. Vi oppfordrer trafikantene til å kjøre forsiktig og ta hensyn, sier seksjonsleder Anita Moshagen i Statens vegvesen til NTB.

Jernbaneverket åpnet tirsdag morgen Raumabanen for togtrafikk etter at den har vært stengt siden fredag på grunn av flom. Dovrebanen er fortsatt stengt. Det er innstillinger og forsinkelser langs hele strekningen.

– Vi har hatt flom, ras og utglidninger før, men aldri fordelt på så mange steder og over en så lang strekning, sier faglig leder Anders Nicolaysen i Jernbaneverket. Det vil ennå gå noen dager før Dovrebanen kan gjenåpnes mellom Lillehammer og Dombås.