Norwegian og SAS justerer opp prisene

Både SAS og Norwegian innfører et pristillegg på grunn av økte innkjøpspriser på flydrivstoff.

Norwegian justerer sine priser fra tirsdag, mens SAS gjør det samme fra 22. februar. Begge selskapene differensierer tillegget, avhengig av om det er innenriksruter eller europeiske ruter. Selskapene sier at det ikke er klart hvor lenge drivstofftillegget skal opprettholdes.

Forbrukerrådet har ikke innvendinger mot det Norwegian og SAS nå gjør.

– Vi er åpen for at dersom innkjøpsprisene går opp, er det naturlig at selskapene forsøker å kompensere dette, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet til NTB.

– Vår erfaring er at flyselskapene ikke misbruker dette. Det er så stor konkurranse flyselskapene imellom at de ikke presenterer slike tillegg uten at innkjøpsprisene er gått opp. Men vi forventer også at tillegget blir tatt bort når oljeprisene går ned, sier Flesland.

Norwegian først

Norwegian, som er SAS’ største konkurrent på det skandinaviske marked, ga siste uke markedet beskjed om drivstofftillegg fra tirsdag 25. januar. Oljeprisene nærmer seg 100 dollar fatet.

Tilleggene er fra 50 til 150 kroner. 50 kroner blir lagt på ruter i Norge, i Norden og til storbyer i Europa, mens 80 til 100 kroner vil bli lagt på som drivstofftillegg til øvrige reisemål i Europa. Ruten til Dubai får et drivstofftillegg på 150 kroner, opplyser kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.

SAS gjorde tirsdag kjent at de fra tirsdag 22. februar vil justere med henholdsvis tre og fem euro på grunn av høyere innkjøpspriser.

– Tillegget på tre euro vil gjelde innenriksruter, mens et tillegg på fem euro vil bli lagt på prisene for ruter mellom de skandinaviske landene og for ruter til øvrige europeiske land, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth W. Vikse i SAS Norge til NTB.

SAS har besluttet å ikke legge drivstofftillegg på langrutene.

Prisvekst 8 prosent

Flyprisene forventes å stige 4 til 9 prosent i Europa i år, og i Norden anslås prisveksten på flybilletter å stige opp mot 8 prosent, opplyser DN.no med en rapport fra American Express Business Travel som kilde.

I tillegg til etterspørselsvekst virker altså drivstoffprisene inn på flybillettene, og oljeprisene vil de neste årene ifølge DnB NOR Markets presses så høyt at både bilbruk og flyreiser vil måtte begrenses.

Da Norwegian i forrige uke annonserte sine drivstofftillegg, uttalte meglerhuset Pareto at tillegget, etter deres beregning, «overkompenserer heftig sammenlignet med de faktiske kostnadene».

Til dette sier kommunikasjonsrådgiver Sandaker-Nielsen i Norwegian at Pareto må mene hva meglerhuset vil, men drivstofftillegget er en konsekvens av vedvarende høy oljepris.