– Undersøkelsen styrker vår oppfatning av at den lokale konkurransen har mye å si for bensinprisen, sier rådgiver Jan Petter Fedje i Konkurransetilsynet.
Konkurransen er sterkest og prisene lavest i områder med mange aktører. Her følger bensinprisene et tydelig ukentlig mønster, med høyest pris mandag ettermiddag og fallende priser gjennom uken. Tilsynets rapport viser at forbrukerne i disse områdene gradvis har forskjøvet handlemønsteret sitt i retning av dagene med de laveste prisene.
– En stadig større del av bensinhandelen skjer på søndager og mandager, før prisen går opp igjen. Denne endringen i handlevaner ser vi ikke i områder uten ukemønsteret, forteller Fedje Han viser til at i områder med færre bensinstasjoner varierer prisene mindre gjennom uken, samtidig som prisnivået er høyere.
– Antall aktører er viktig for konkurransen, og Konkurransetilsynet er opptatt av å gjøre det enklere for nye aktører å etablere seg i drivstoffmarkedet. Dette vil kunne bidra til økt konkurranse og lavere priser, uttaler Fedje
Nye aktører vil blant annet være avhengige av å sikre seg leveranser av drivstoff. Konkurransetilsynet vil derfor se nærmere på hvilke muligheter nykommere har til å få avtaler med de etablerte oljeselskapenes depoter.
Konkurransetilsynets undersøkelse bygger på en omfattende datainnsamling fra de norske drivstoffkjedene, og tar for seg bensinprisene i perioden 2004-2008.
- Nøkkelord
- Transport / Bil