Tilpasser seg ukentlig bensinmønster

Stadig flere forbrukere handler bensin på lavprisdager, viser en undersøkelse fra Konkurransetilsynet. Prisnivået varierer mye fra sted til sted. Nå vil tilsynet legge til rette for sterkere konkurranse om bensinkundene.

– Undersøkelsen styrker vår oppfatning av at den lokale konkurransen har mye å si for bensinprisen, sier rådgiver Jan Petter Fedje i Konkurransetilsynet.

Konkurransen er sterkest og prisene lavest i områder med mange aktører. Her følger bensinprisene et tydelig ukentlig mønster, med høyest pris mandag ettermiddag og fallende priser gjennom uken. Tilsynets rapport viser at forbrukerne i disse områdene gradvis har forskjøvet handlemønsteret sitt i retning av dagene med de laveste prisene.

– En stadig større del av bensinhandelen skjer på søndager og mandager, før prisen går opp igjen. Denne endringen i handlevaner ser vi ikke i områder uten ukemønsteret, forteller Fedje Han viser til at i områder med færre bensinstasjoner varierer prisene mindre gjennom uken, samtidig som prisnivået er høyere.

– Antall aktører er viktig for konkurransen, og Konkurransetilsynet er opptatt av å gjøre det enklere for nye aktører å etablere seg i drivstoffmarkedet. Dette vil kunne bidra til økt konkurranse og lavere priser, uttaler Fedje

Nye aktører vil blant annet være avhengige av å sikre seg leveranser av drivstoff. Konkurransetilsynet vil derfor se nærmere på hvilke muligheter nykommere har til å få avtaler med de etablerte oljeselskapenes depoter.

Konkurransetilsynets undersøkelse bygger på en omfattende datainnsamling fra de norske drivstoffkjedene, og tar for seg bensinprisene i perioden 2004-2008.