Bravida mener bunnen er nådd

– Fallet i omsetning er i ferd med å avta og ordreinngangen har begynt å øke. Det er tegn som kan tyde på at bunnen er nådd. Nå skal vi hente hjem tre av ti jobber vi konkurrerer om, sier Eirik Frantzen i Bravida.

– Vi øyner lysning, særlig for entreprenørene. Da tar det et halvår og så kommer oppgangen for oss, mener administrerende direktør Eirik Frantzen i Bravida i den kvartalsvise oppsummeringen av markedet, Bravida Aktuelt.

Han sier at markedet våknet raskere til liv etter sommeren, i forhold til i fjor. Nå skal Bravida gjennomføre et taktskifte. Fra å være fokusert på å tilpasse og et fallende marked og kutte mer kostnader enn fallet i omsetning, økes salgsambisjonene betydelig.

– Vi skal sikre og bedre lønnsomheten ytterligere i høst. Både gjennom å ta hjem noen gode jobber og markere vår posisjon lokalt, sier han.

Bravida er en av Norges og Skandinavias ledende totalleverandør av tekniske installasjons- og servicetjenester, med 28 avdelinger i Norge.

– Når vi har vi en markedsandel på 20 prosent på bør vi få tre av ti jobber vi legger inn tilbud på. Da skaper vi den lokale veksten, sier han.

Frantzen sier Bravida skal vokse både gjennom oppkjøp og organisk.

– Vi fortsetter å jobbe med oppkjøp, og da er det særlig innenfor VVS vi søker vekst. Men vi vil også gjøre en del kompletteringskjøp innenfor elektro i byer hvor vi er for svake. Ut over det er vi nødt til å vokse organisk. Det er en bedrifts viktigste sunnhetstegn at den klarer å vokse organisk, sier han.

De to bransjeområdene som bekymrer han mest nå er inntaket av yngre medarbeidere, både lærlinger og nyutdannede fra høyskoler og universiteter og evnen til fornyelse.

– Vi jobber motsyklisk. Jeg registrerer at vi nå på høsten tar inn færre lærlinger enn vi gjorde for tre år siden. Da var vi på vei inn i en fallende konjunktur, nå er vi på vei inn i en stigende konjunktur. Det kan sette bransjen flere år tilbake, ved at det blir færre søkere de neste årene. Innovasjon i vår bransje tas over driften, så den redselen som bransjen nå har for utvikling, gjør at vi ikke raskt nok klarer å omstille oss, sier han.

Han mener at den negative utviklingen bransjen har hatt det siste året også har vært positiv.

– Den nøysomheten som dårlige tider lærer oss er aldri feil, fastslår Frantzen.